Creatief zijn met interactief onderwijs

Ik herinner me nog als de dag van gisteren dat de crisis uitbrak. Ik had nog maar net één les live gegeven en moest dus op korte tijd gaan improviseren. Een hele uitdaging die ik met beide handen aannam. Ik vind het immers heel belangrijk dat we kwalitatief onderwijs blijven aanbieden.

Hoorcolleges boeiend maken door je zoon op te voeren

De hoorcolleges neem ik gewoon thuis op. ’s Avonds als het wat rustiger is. Twee uur spreken voor een publiek dat er niet zit, kan best vermoeiend zijn. Ik probeer er zoveel mogelijk leuke dingen in te steken, want ook voor studenten kan het best saai zijn om twee uur naar een hoorcollege te kijken. Zo liet ik bijvoorbeeld in de video op een bepaald moment mijn zoon aan het woord om iets over de maag te vertellen. Dat sprak meteen aan want dat stukje video is meteen viraal gegaan en belandde zelfs bij mijn collega’s in Groningen.

Patiënten bespreken via Blackboard Collaborate en Poll Everywhere

Klinisch onderwijs geven vraagt in deze tijden nog meer creativiteit. De interactieve lessen met groepen van vijftien studenten waarin we echte patiënten bespreken, vallen nu weg. En laat dat nu net de lessen zijn die studenten het boeiendst vinden. Maar ook daar vonden we wat op. Via Blackboard Collaborate Ultra bespreken we een casus waar we een uitgewerkt verhaal over hebben uitgewerkt. Tijdens die sessie werken we ook met Poll everywhere, een multiple choice app die studenten op hun smartphone kunnen gebruiken. Zo wordt het heel interactief. Die interactieve elementen wil ik maximaal inbouwen en dat lukt goed met Blackboard Collaborate. Intussen heb ik ook andere artsen hier in het ziekenhuis wegwijs gemaakt in dit systeem.

Het leven in het UZA

In het ziekenhuis gaat intussen ook alles wat anders dan normaal. Op de polikliniek zien we enkel de meest urgente zaken, zoals een darmbloeding of een vermoeden van kanker. Daar kunnen en mogen we echt niet mee wachten. Mijn eigen patiënten bel ik op het moment dat ze normaal een raadpleging hadden. Vanop afstand kan ik zo al problemen oppikken en bijvoorbeeld medicatie bijstellen.

Collegialiteit in tijden van corona

Een collega van mij volgt een zaal met coronapatiënten op, anderen werken mee in de wachtdienst op spoed en intensieve zorgen. En een aantal artsen die minder te doen hadden op dit moment, nemen verpleegkundige taken over, om ook onze verpleegkundigen wat te ontlasten. Er zijn ook heel wat geneeskundestudenten die vrijwillig komen werken bij de screenings, ook op afdelingen zoals oncologie of dialyse.

Die collegialiteit is fantastisch. Door samen te werken komen we hier door.

Prof. Dr. Heiko De Schepper
Staflid gastro-enterologie UZA & docent aan de Faculteit Geneeskunde