Pintra Magazine maakt plaats voor Pintra Blog

Welkom op de Pintra Blog! Je hebt alvast de weg gevonden naar de nieuwe personeelsblog van de Universiteit Antwerpen. We willen je hier op een informele manier inspireren en informeren over het reilen en zeilen aan onze universiteit. Je vindt hier persoonlijke verhalen van medewerkers, nieuwigheden, tips en tricks, enz. Op die manier hopen we een nog grotere onderlinge verbondenheid te creëren.

Corona opende nieuwe digitale wegen

Toen corona ons in maart allemaal verraste en we plots allemaal thuis moesten werken, zochten we meteen naar digitale communicatiemiddelen om contact met elkaar te blijven houden: WhatsApp-groepjes, video-aperitieven, … en natuurlijk ook manieren om online les te geven en op een professionele manier met elkaar te connecteren. Sommige verhalen waren zo tof, dat we ze meteen wilden delen met anderen. En zo ontstond de Pintra Coronablog. Het doel: verhalen van medewerkers brengen, tips aanreiken, elkaar inspireren, elkaar ‘zien’ of ‘lezen’ in een tijd waarin iedereen thuis moest gaan werken en er weinig tot geen fysiek contact mogelijk was. Het Pintra Magazine werd on hold gezet, omdat we voelden dat alle verhalen die we daarin hadden gepland, weinig relevantie zouden hebben in een tijd waarin de wereld op zijn kop stond.

We gingen meteen aan de slag, sprokkelden overal verhalen, namen telefonische interviews af en kropen in onze pen (of beter ons toetsenbord). Met resultaat: de blogs werden goed gelezen. Sommige artikels lokten meer dan 900 lezers zoals ‘Jan versloeg COVID-19’, ‘Danny maakt mondmaskers’ en ‘Het gemis van de docent’. Jullie lazen duidelijk graag persoonlijke verhalen. Maar ook de rubriek ‘Tips & tricks’ bleek erg populair. Van bij de start tot eind juni noteerden we 19 000 paginaweergaven. Gemiddeld bleef de lezer 1’03 minuten op een pagina.

Elk nadeel heeft zijn voordeel

Uiteraard daalden de leescijfers naarmate de zomer dichterbij kwam en de lockdown voorbij was. Iedereen had stillaan de buik vol van al dat coronanieuws. We lasten een vakantie in en evalueerden of we al dan niet terug naar het Pintra Magazine wilden overstappen. Het lezersonderzoek van december 2019 wees uit dat zo’n 33% van de respondenten graag een papieren én digitaal magazine wilde, 33% koos voor alleen een digitaal magazine. Maar dat was voor de lockdown. Intussen zijn we gewoon geworden aan digitale kanalen en nieuwe werkvormen, zoals online vergaderen. Dat zijn ook in de toekomst ‘blijvertjes’.

We besloten het er dan ook op te wagen en lanceren nu de nieuwe Pintra Blog, ook al weten we dat niet iedereen graag op een scherm leest. De voordelen zijn echter groter dan de nadelen.

• We zijn niet gebonden aan een planning, druktijd en postverdeling en kunnen zo sneller inspelen op de actualiteit.
  • De artikels kunnen gedeeld worden op andere media.
  • Er is interactie mogelijk. Je kan de artikels liken, erop reageren, enz.
  • We kunnen andere media zoals video of podcasts gebruiken.
  • Je kan gemakkelijk een artikel terug opzoeken.
  • Een blog is milieuvriendelijker dan papier.
  • We spelen in op de vraag naar tweetaligheid. Elk artikel wordt meteen vertaald.

De verbeterpunten die uit het lezersonderzoek van het magazine kwamen, nemen we uiteraard mee in het nieuwe concept. We gaan extra inzetten op:

• Een mix tussen korte blogs en blogs met meer diepgang
  • Feel good en licht verteerbare verhalen van personeel
  • Nieuws uit de faculteiten
  • Een spelelement

Wil jij graag een verhaal brengen?

We hopen dat we je ook kunnen inspireren om je eigen ideeën, tips, vragen en verhalen aan te reiken. We geven je graag de ruimte om jouw verhaal te brengen. Wil je zelf schrijven, een video tonen of maken, of liever geïnterviewd worden en de redactie aan een copywriter overlaten? Of wil je gewoon een idee delen? Het kan allemaal. Mail ons op pintra@uantwerpen.be. Daarnaast hebben we hulp van de leden van de redactieraad. Ook via hen kan je ideeën doorgeven.

De Pintra Blog maakt deel uit van de interne communicatiemix van de universiteit, bestaande uit Pintra Intranet, de Pintra Nieuwsbrief, Pintra Alerts en de beeldschermen voor het personeel. Een overzicht vind je hier.

P.S.: De corona-artikels blijven ook op de nieuwe Pintra blog toegankelijk. Je vindt ze onder de categorie ‘Corona’.