Laat ik mij het best vaccineren tegen de griep?

Nu alle ogen gericht zijn op een vaccin tegen corona, zouden we bijna vergeten dat ook een inenting tegen griep voor heel wat mensen nuttig is. Meer dan ooit zelfs, zo vertelt ons professor Pierre Van Damme, hoofd van het Centrum voor de Evaluatie van Vaccinaties (CEV).

Kom ik in aanmerking voor een griepspuit?

Pierre Van Damme: “Dat hangt in eerste instantie af van je beroep, gezondheidstoestand en risicofactoren. De overheid geeft immers voorrang aan specifieke doelgroepen. Iedereen van vijftig of ouder heeft alvast recht op een vaccin.  Vanaf die leeftijd stijgt immers de kans op verwikkelingen, zeker als je rookt, veel alcohol drinkt of zwaarlijvig bent.

Daarnaast wordt ook voorrang gegeven aan personen die tot een risicogroep behoren. Dat zijn om te beginnen alle zwangere vrouwen, los van de fase van hun zwangerschap. Verder gaat het om personen met bepaalde chronische aandoeningen, ook als die goed onder controle zijn, waaronder long-, hart-, lever- en nierproblemen, diabetes en andere stofwisselingsziekten. Ook astmapatiënten horen daarbij. Andere personen in de risicogroep zijn mensen met een spierziekte, een verminderde weerstand of een BMI hoger dan 35, evenals personen die in een instelling verblijven en kinderen die langdurig aspirine moeten nemen. Al die personen lopen een verhoogd risico op ernstige complicaties.

Verder kom je ook in aanmerking als je in de gezondheidssector werkt of als je onder hetzelfde dak woont als een risicopersoon of een baby van jonger dan zes maanden.”

Is een griepvaccinatie nu extra belangrijk door de coronapandemie?

Pierre Van Damme: “Ja, want als het griepseizoen zou samenvallen met een volgende piek van COVID-19, wat erg waarschijnlijk is, willen we de ziekenhuisafdelingen zo min mogelijk belasten. Voor mensen uit de risicogroep is dat een bijkomend argument om zich te laten vaccineren. We willen ook voorkomen dat huisartsen tijdens een volgende golf extra belast worden door een overrompeling van patiënten met griepsymptomen, al dan niet om zich te laten testen op corona. Dat laatste zou ook onze testcapaciteit onder druk zetten. Om die reden mikt de vaccinatiecampagne dit jaar op alle vijftigplussers, ook als ze geen risicoprofiel vertonen.”

Ik behoor niet tot de doelgroep, maar wil toch een griepspuit laten zetten. Kan dat?

Pierre Van Damme: “Dat kan, op voorwaarde dat er genoeg vaccins beschikbaar zijn. Concreet verloopt de vaccinatiecampagne in twee fasen. Tussen 15 oktober en 15 november kunnen alleen personen uit de genoemde doelgroepen het vaccin laten zetten. Pas vanaf 16 november kunnen ook anderen zich aanmelden. De overheid stelt dit jaar wel meer vaccins ter beschikking dan de voorbije jaren.”

Als medewerker van UAntwerpen kun je je nog altijd aanmelden voor het gratis griepvaccin via de universiteit. Meer info vind je terug op Pintra.