Sociaal schaduwwerk in corona-tijden: meer dan ooit relevant

Auteur: Mieke Schrooten

Burgers schieten vandaag – in volle coronatijd – meer dan ooit in actie. Zij richten zich op de noden van mensen, mede-burgers, organisaties die in volle strijd zijn of extra hulp en aandacht behoeven als gevolg van de corona-crisis.

Deze maatschappelijke fenomenen verdiepen onze democratie. Ze ontstaan in de schoot van burgercollectieven, actiegroepen, zelforganisaties, religieuze verenigingen, online gemeenschappen, enzovoort. Ze maken mee de superdiverse samenleving. Al is dat niet altijd op dezelfde manier en niet altijd even zichtbaar, maar daarom niet minder waardevol.

Mieke Schrooten, docente in de master Sociaal Werk van Universiteit Antwerpen, gaf op vraag van het Internationaal Comité een lezing over de rol van informeel sociaal werk, hun solidariteit en engagement in de huidige coronacrisis, maar ook daarbuiten. Deze online lezing was deel van de lezingenreeks ‘Tussen de soep en de feiten’.

Klik op “play” om de video te starten.

Afbeelding van succo via Pixabay