Zeven weetjes over de gerenoveerde Paardenmarktsite

De opleiding productontwikkeling mag haar verhuisdozen uitpakken, want na tweeënhalf jaar renovatiewerken is haar nieuwe thuisbasis op de Paardenmarkt klaar. We gidsen je door de verbouwingswerken aan de hand van zeven weetjes.

1. Van ingenieurs naar productontwikkelaars

‘De Paardenmarkt’ was jarenlang de plek van de industriële ingenieurs. Na de integratie van de ingenieursopleidingen binnen UAntwerpen in 2013 kregen zij een nieuwe thuis op Campus Groenenborger. De gebouwen op de Paardenmarkt kwamen zo leeg te staan.

Rond datzelfde moment – we zitten ondertussen in 2016 – zat de Faculteit Ontwerpwetenschappen met een prangend ruimteprobleem op de Mutsaardsite. De Paardenmarkt vormde hier de oplossing, maar de sterk verouderde gebouwen moesten dan eerst een grondige renovatie ondergaan.

2. 6805 m²

Wanneer we spreken over de Paardenmarktsite, dan hebben we het over drie gebouwen. De opleiding productontwikkeling neemt haar intrek in Gebouw S.O, goed voor 6805 m² aan oppervlakte om aan onderwijs en onderzoek te kunnen doen. Het 16e eeuwse Knechtjeshuis maakt trouwens integraal deel uit van dat gebouw en is beschermd onroerend erfgoed.

Gebouw S.N verbouwden we tot pc-klassen en tot slot is er nog Gebouw S.PM-E. Dat laatste gebouw verbouwden we nog niet en wordt tijdelijk gebruikt door de opleiding architectuur.

3. 160 zonnepanelen

Op drie dakvlakken plaatsten we 160 zonnepanelen. De geschatte energieopbrengst hiervan is ongeveer 60 000 kWh per jaar. Als je weet dat het gemiddeld elektriciteitsverbruik van een gezin van vier personen rond de 2944 kWh per jaar ligt, betekent dat onze 160 zonnepanelen zo’n 20 gezinnen – of een opleiding productontwikkeling – kunnen voorzien van elektriciteit.

4. Natuurinclusief verbouwen

Naast duurzame energie zetten we in dit renovatieproject in op natuurinclusief verbouwen. UAntwerpen deed hierbij extra inspanningen om te ontharden en te vergroenen. Zo werd de buitenaanleg in overleg met onze Milieudienst nog luttele dagen voor het gieten van het beton bijgestuurd.

In samenwerking met Natuur en Bos hebben we nieuwe compensatienesten voor gierzwaluwen voorzien. Doordat we onze dakgoten goed isoleerden en door de plaatsing van de glazen atria werden hun oude nesten namelijk afgesloten, maar met de compensatienesten kan deze bedreigde vogelsoort hier dus nog steeds terecht, wat ze inmiddels al doen.

5. Verbinding

In het ontwerp van Architecten DMT/Maatwerk staan doorwaadbaarheid en verbinding centraal. Die verbinding is er tussen de gebouwen aan de Paardenmarkt zelf d.m.v. passerelles en zorgvuldig gekozen doorgangen, maar ook Gebouw S.R en de rest van de Stadscampus is nauw verbonden met de gerenoveerde site. Zo is er op verdiepingen -1, 0 en 1 een directe doorgang tussen S.R en de Paardenmarktgebouwen, en bereik je via het Kauwenstraatje snel Gebouw S.K en de rest van de Stadscampus.

Twee atria met glazen koepels in Gebouw S.O maken van vroegere buitenruimtes vandaag verwarmde binnenruimtes, wat de site een totaal nieuwe beleving geeft.

6. 315 fietsen

Via het Kauwenstraatje en een verwarmde fietshelling bereik je een ruime, afgesloten fietsenstalling waar plaats is voor 315 fietsen. 269 plekken zijn voor de studenten (waarvan 22 elektrische oplaadpunten), 46 voor medewerkers (waarvan 14 elektrische oplaadpunten).

Je kan de fietsenkelder enkel bereiken met je personeels- of studentenbadge. Die toegangscontrole zorgt samen met camerabewaking voor een veilige plek om je fiets te stallen.

7. Toegankelijk voor iedereen

Tot slot deden we vele inspanningen rond de integrale toegankelijkheid van de gebouwen. We zorgden o.a. voor contrastmarkeringen en tactiele noppen aan trappen en maakten de gebouwen rolstoeltoegankelijk. Goed gepositioneerde liften overbruggen het niveauverschil tussen de verschillende gebouwen.