Vaccinopolis: van een recordrealisatietijd tot 308 zonnepanelen

Op 25 maart zwaait UAntwerpen de deuren van Vaccinopolis open. Een uniek vaccinonderzoekscentrum en meteen ook een nieuw gebouw op Campus Drie Eiken. Niet alleen het onderzoekscentrum is uniek, ook het gebouw zelf heeft enkele opvallende weetjes.

150°C

De koudste temperatuur in het gebouw, in een diepvriezer die noodzakelijk is voor het vaccinonderzoek.

35 pascal

De onderdruk waarop de kamers in bioveiligheidszone 3 worden gehouden, zodat er geen pathogenen (ziekteverwekkers) uit de zone kunnen ontsnappen. Alle inkomende en uitgaande lucht wordt bovendien gefilterd door HEPA-filters. Er werd overal gebruik gemaakt van dubbel geplaatste beglazing en alles is tot in de puntjes afgekit.

De eerste verdieping

Bestaat, net als de begane grond, voornamelijk uit kantoor- en vergaderruimtes voor het personeel, onderzoeksruimtes voor ambulante studies, labo’s uit bioveiligheidsklasse 2 en labo’s met de uitzonderlijke bioveiligheidsklasse 3.

De tweede verdieping

Is gereserveerd voor onderzoeksruimtes, maar ook voor verblijfs- en ontspanningsfaciliteiten. Zo kunnen groepen van maximaal 30 personen in Vaccinopolis verblijven voor hun deelname aan een vaccinatiestudie.

De derde verdieping

Is bijna volledig gereserveerd voor de technische installaties. Hier staat ook een noodstroomvoorziening die het volledige gebouw kan overnemen. Zo blijft ook bij een externe stroomstoring de veilige werking gegarandeerd.

3

Is de uitzonderlijke bioveiligheidsklasse waarover Vaccinopolis in verschillende labo’s beschikt. Hier kunnen studies doorgaan met pathogenen die zulke strenge veiligheidsnormen vereisen. De ruimtes werden zo gebouwd dat je ze afzonderlijk kan desinfecteren en er werd gekozen voor gladde afwerkingsmaterialen. Materiaal wordt in de zone binnengebracht via een sas, zodat de drukhuishouding niet wordt verstoord. Het uitgaande materiaal wordt ontsmet.

4 maanden

Was het uiterst krappe tijdsbestek waarin het voortraject van het ontwerp, het vergunningstraject en het uitwerken van de detailplannen werden gerealiseerd.

14 maanden

Was het tijdsbestek waarin Vaccinopolis gerealiseerd werd, wat een zeer ambitieuze planning is om een dergelijk gebouw, met zo’n uitzonderlijke bioveiligheidsklasse te bouwen.  Doorgaans vraagt een gebouw met een gelijkaardige omvang en technische uitrusting 4 jaar. Op 25 januari 2021 was de eerste steenlegging, op 25 maart 2022 opende Vaccinopolis feestelijk de deuren.

30 bedden

Zijn er voorzien in Vaccinopolis. Zo kunnen er 30 personen gedurende een aantal dagen tot een aantal weken in Vaccinopolis verblijven voor een deelname aan een vaccinstudie.

60 bomen

Werden aangeplant naast de toegangswegen en rond het gebouw. Bij de omgevingsaanleg werden de nodige wadi’s voorzien zodat het regenwater kan worden gebufferd en kan infiltreren in de bodem. Aan de randen van het terrein werden ook verschillende inheemse bomen en struiken voorzien. De overige ruimte rond het gebouw wordt een grasland waarop een combinatie van gras, bloemen en klavers wordt ingezaaid. Leuk weetje: deze zones zullen door grazende schapen worden onderhouden. De deelnemers aan de vaccinstudies genieten tijdens hun verblijf dus van een aangenaam uitzicht.

308 zonnepanelen

Prijken op het dak van Vaccinopolis, in combinatie met een groendak. Het piekvermogen van al die zonnepanelen samen bedraagt 117,04 kWp, wat overeenkomt met 10% van de van de hele Campus Drie Eiken. Vaccinopolis werd gekoppeld aan het intern elektriciteitsnet van de campus en dus kan het eventueel teveel aan opgewekte stroom rechtstreeks gebruikt worden in andere gebouwen.

+/- 600kW

Is het vermogen van elk van de twee warmtepompen die het gebouw koelen en verwarmen.

6225m²

Is de totale vloeroppervlakte van het gebouw. Een vierde hiervan wordt ingenomen door technische ruimtes voor de complexe installaties.

Meer weten over Vaccinopolis? In het Magazine Universiteit Antwerpen gaan we in gesprek met Pierre Van Damme, Bart Van Meerbergen, Ilse De Coster en Martina Bamberger. Zij zijn vier trekkers van dit onderzoekscentrum en vertellen je meer over de vernieuwende studies die in Vaccinopolis zullen doorgaan.