Mix ouderwetse manieren van lesgeven met moderne technologie

Ik geef nu les vanop mijn eettafel in de living, die mijn vrouw en ik in twee verdeeld hebben. Gelukkig had ik al ervaring met online lesgeven. Zo gaf ik bijvoorbeeld computerpractica met een online softwarepakket. Maar wat ik nu doe, is toch weer heel anders want het is live. Het voordeel is wel dat twee va mijn studentengroepen dit al eens hadden gedaan. Ik merk dat, net zoals tijdens het jaar, ook nu maar de helft naar de les komt.

Een mix van papier, whiteboard en de computer

Het is leuk om ouderwetse leerhulpmiddelen te mengen met deze nieuwe manier van lesgeven. Voor de theorielessen gebruik ik een tekentablet, een soort whiteboard. Daar schrijf ik alles op en de studenten zien dat live. Mijn geschrift wordt elke dag beter 😊. 

Bij de practica laat ik studenten oefeningen maken op papier. Zij nemen daar een foto van en sturen die dan per e-mail naar me door. Tijdens de sessie projecteer ik die dan in Blackboard Collaborate en toon de groep wat er goed en fout is.

‘Heuh, ik snap het niet’

Dat loopt allemaal goed. Alleen mis ik lichaamstaal. Als je studenten in een theorieles zitten en er een aantal met verdwaasde blik beginnen kijken, zie je meteen dat ze het niet begrepen hebben. Tijdens de online les vraag ik regelmatig om met te onderbreken als ze iets niet begrijpen, maar ik kan het niet zien natuurlijk.

Hollen van de ene les naar de andere

Wat ook altijd spannend is, is het moment dat ik twee lessen na elkaar moet geven en dus moet switchen. Dat is altijd hollen, want ik moet snel oefeningen voor de volgende groep kunnen klaar zetten. Normaal moeten de studenten naar mijn les hollen en blijf ik in hetzelfde lokaal. Nu ben ik het die snel moet zijn. Ik houd ook hetzelfde rooster aan. Het lijkt me nu net belangrijk dat alles zoveel mogelijk blijft lopen als in tijdens een normaal semester. Er waren al studenten die vroegen of er tijdens de paasvakantie ook les zou worden gegeven, maar daar sta ik niet achter. Ze moeten ook de tijd krijgen om de leerstof te verwerken.

Ik heb de indruk dat de studenten nu meer oefeningen maken dan op andere momenten. Ik verbeter ze allemaal en steek daar dus net iets meer tijd in. Misschien vervelen ze zich? Maar het is natuurlijk wel een fijne bijkomstigheid. Benieuwd of het ook tot betere examenresultaten zal leiden, …

Werner Peeters
Professor wiskunde in de opleidingen bio-ingenieur, informatica en wiskunde