Hoe organiseer je coronaproof examens?

Hoe laat je meer dan 20 000 studenten examens afleggen mét respect voor social distancing? Over die vraag boog een speciale taskforce zich wekenlang. “Een deel van onze taak was geruststellen: iedereen moet weten dat we dit heel degelijk organiseren”, zegt Wouter De Pesseroey van het Departement Communicatie.

Het begin van de juni-examens was om meer dan één reden spannend. Dat alles vlot verliep, is niet evident in een tijd dat de studenten zich behalve om hun leerstof ook moeten bekommeren om opgelegde looplijnen en verplichte mondmaskers.

Al in maart werd beslist dat de studenten ter plaatse examens zouden afleggen. Om dat goed en veilig te organiseren werd een taskforce voor examens opgericht, met als co-voorzitters Geert Vera en Lieven Willems, respectievelijk departementshoofd van ICT en Infrastructuur. “Daarnaast waren er ook collega’s van Lokalenbeheer, het Departement Onderwijs, de Preventiedienst, Catering en Congreszalen en het Departement Communicatie. Ook Sil Bellon van de Faculteit Rechten en Jo Vandervoort van de Faculteit Farmaceutische, Biomedische en Diergeneeskundige Wetenschappen waren erbij. Via de Werkgroep Onderwijs en Studentenadministraties (WOSA) toetsten zij onze beslissingen en initiatieven rond communicatie telkens af met de andere faculteiten. Dat was een grote hulp”, zegt Wouter De Pesseroey.

Mondmaskers of niet?

Vanaf 2 april vergaderde de taskforce twee keer per week online. Geert Vera: “We hebben eerst de impact van de afstandsregels op de examens on campus bekeken. Het werd snel duidelijk dat we voor grotere groepen extra ruimte nodig hadden. Zo zijn we bij Antwerp Expo en Waagnatie terechtgekomen. Voor de PC-examens weken we uit naar de Sporthal op de Stadscampus. Iedereen nam zijn verantwoordelijkheid en zette mee zijn schouders onder het project. Soms waren er wat discussies, onder meer over de mondmaskers. Naast het gezondheidsaspect wilden we immers ook het comfort van de studenten niet uit het oog verliezen.”

Onze eigen campussen vormden een grotere uitdaging dan de externe locaties. Dat komt omdat we daar meer deuren en gangen hebben, en studenten al sneller hun vertrouwde route volgen.

Lieven Willems

De organisatie op het terrein had veel voeten in de aarde: alleen al het uittekenen van de plannen voor de campussen en de hallen, het werk van het Departement Infrastructuur, was een aanzienlijke job. De eigen campussen vormden daarbij een grotere uitdaging dan de externe locaties. “Op de campus heb je meer deuren en gangen én volgen studenten al sneller hun vertrouwde route”, legt Lieven Willems uit. Christel Geens en Anne Baetens van Lokalenbeheer legden de moeilijke puzzel van de examenplanning en hadden ook hun handen vol met de zoektocht naar voldoende mondmaskers en alcoholgel.

Knopen doorhakken

Indien nodig ging de taskforce te rade bij de eigen experts, professor Erika Vlieghe en professor Pierre Van Damme. Ook met de expertengroep GEES was er overleg. Onze preventieadviseur Lieve Op de Beeck vertaalde hun adviezen naar concrete maatregelen.

Omdat zoveel experten betrokken waren, raakten knopen niet altijd even snel doorgehakt. “Maar dankzij die aanpak is alles wel mooi in zijn plooi gevallen en waren er tot nog toe geen verrassingen”, besluit Wouter. “Dat danken we ook aan Catherine Ongenae en haar team, verantwoordelijk voor Catering en Congreszalen, en aan de medewerkers van de catering. Zij waren sinds de sluiting van de komida’s technisch werkloos, maar leiden nu de toestroom aan Antwerp Expo en Waagnatie enthousiast in goede banen. Dank ook aan de collega’s van de centrale diensten die zich aanboden als steward. Alles is heel goed voorbereid. Die boodschap hebben we ook vanaf het begin duidelijk meegegeven: maak je geen zorgen, we zijn hier echt heel ernstig mee bezig.”