De alternatieve start van het academiejaar

Ook in deze bijzondere tijden ging de start van het academiejaar niet ongemerkt voorbij. Afgelopen zomer werden er op alle niveau’s koppen bij elkaar gestoken om er een geslaagde start van te maken. Ondanks de beperkingen, zagen velen ook heel wat creatieve mogelijkheden. Het resultaat: een mooi staaltje van teamwork en een warm welkom: digitaal én fysiek. We geven je graag een overzicht.

Stadsschouwburg maakt plaats voor computerscherm

De Academische Opening kende een primeur en verliep volledig digitaal. Toch bleef de gekende mix van speeches, muziek en cultuur aanwezig. Tussen de videoboodschappen door modereerde journaliste Ann De Bie het rondetafelgesprek met Herman Van Goethem (rector UAntwerpen), Robert Voorhamme (voorzitter Associatie Universiteit en Hogescholen Antwerpen), Veerle Hendrickx (algemeen directeur Karel de Grote Hogeschool) en studenten Jens Matthé (UAntwerpen) en Laura Remery (KdG).

Coronaproof onthaal voor de eerstejaars

De eerstejaars wegwijs maken op de campus en zorgen dat ze alvast voor de start andere studenten kunnen ontmoeten. Dat is het opzet van de Verkenningsdagen en de onthaalactiviteiten. Een serieuze uitdaging om dit alles coronaproof georganiseerd te krijgen, maar ook dat lukte dankzij de inzet van heel wat studenten en medewerkers.

Studenten werden al in de week van 14 september door hun faculteit onthaald in kleinere groepen. De Verkenningsdagen sloten zich zo veel mogelijk aan bij hun planning. De Verkenningsdagen voor de eerstejaarsstudenten van de Stadscampus gingen dit keer niet door in de Hoge Rielen, maar wel in en rond Antwerpen. Tijdens de Verkenningsdagen in Wilrijk bleef een van de klassiekers onder de activiteiten ook in deze coronatijden van de partij: de dansinitiatie met Davy Brocatus.

Ook de studenten zelf haalden hun creatieve zelve naar boven om een alternatief te vinden voor hun traditionele openingsactiviteiten. ASK-Stuwer, de koepelvereniging van de buitencampussen, organiseerde haar Openingsdag coronaproof door deze te spreiden over heel Campus Drie Eiken. Unifac, de koepelvereniging van de Stadscampus, volgde dan weer het voorbeeld van Tomorrowland en toverde het jaarlijkse festival Students on Stage om in een virtuele editie met heel wat DJ’s. Je kan de laatste twee uur van hun acht uur durende show hier (her)bekijken.

Zelfs de traditionele viering in de O.L.V.-Kathedraal werd dit jaar live gestreamd omdat er minder mensen in de kathedraal mochten plaatsnemen. Ivan Pecnik trakteerde ons aansluitend op een digitale openingsconference

Fysiek welkom met een snelcursus solodansen

Dat het studentenleven er dit jaar helemaal anders uitziet dan ‘normaal’ hoeven we je ook niet uit te leggen. Feesten als de beesten zit er niet meteen in. Daarom stuurden we tijdens de eerste week van het academiejaar onze dancemasters op pad om de studenten op de campus een snelcursus solodansen en een warm welkom te geven.

Ook een applaus voor jou

Dat warme welkom was er ook voor de medewerkers van UAntwerpen. Met een hartelijk applaus vanuit hun kot gaven rector Herman Van Goethem en heel wat collega’s je een boost voor dit nieuwe bijzondere jaar.