Zo kiezen we een nieuwe rector

Op 31 augustus 2024 loopt het mandaat van Herman Van Goethem af als rector van de Universiteit Antwerpen. Daarom staan er dit academiejaar rectorverkiezingen op het programma. Wij nemen je mee doorheen het verloop van die verkiezingen.

Een rector, wie is dat?

De rector heeft de academische leiding van de universiteit en vertegenwoordigt UAntwerpen op academisch vlak. Hij/zij/die wordt door de Raad van Bestuur benoemd voor een termijn van vier jaar.

Waarom verkiezen we sowieso een nieuwe rector?

Een rector kan maximaal twee ambtstermijnen aan de slag blijven. Onze huidige rector Herman Van Goethem startte als rector op 1 oktober 2016. In 2020 werd hij verkozen voor een tweede termijn. Hij kan zich dus niet opnieuw kandidaat stellen.

Wie zijn de kandidaten?

Dat weten we pas op 19 januari 2024. Alle voltijdse gewoon hoogleraren en hoogleraren van de Universiteit Antwerpen kunnen zich tussen 18 december 2023 en 19 januari 2024 officieel kandidaat stellen. De enige voorwaarde is dat ze tijdens hun mandaat niet de pensioengerechtigde leeftijd bereiken.

Na het einde van de kandidaatstellingsperiode kan je kennis met hen maken via het Pintra personeelsportaal.

Wie mag er stemmen?

Dat is simpel: alle medewerkers van UAntwerpen (ZAP, AAP, BAP, ATP en het integratiekader) en alle studenten van UAntwerpen onder diplomacontract of onder examencontract-diploma, uitgezonderd inkomende uitwisselingsstudenten.

Het is wel zo dat sommige categorieën van stemmen zwaarder doorwegen in het eindresultaat dan andere. Zo zijn de stemmen van professoren (ZAP) met een benoeming van minstens 50 procent goed voor 67 procent van het eindresultaat, die van het overige academisch personeel, alle ATP-medewerkers en de studenten tellen telkens voor 11 procent mee.

Iedere kiesgerechtigde medewerker en student heeft één stem. Het is hierbij niet mogelijk om iemand een volmacht te geven om voor jou te stemmen.

Moet je verplicht stemmen?

Neen. Bij de rectorverkiezingen is er geen stemplicht, al is je stem natuurlijk altijd waardevol. Als je je stempel mee wil drukken op het gevoerde beleid en mee de richting wil bepalen, vergeet dan zeker niet te stemmen.

Weet je echt niet op wie je moet stemmen, bezoek dan de Pintrasubsite Verkiezingen rector waar je na de kandidaatstellingsperiode een voorstelling kan terugvinden van de kandidaten en kom luisteren naar de debatten die worden georganiseerd.

Wanneer kan je stemmen?

De eerste stemronde start op maandag 4 maart om 12.00 uur en loopt tot en met vrijdag 8 maart 12.00 uur. In die periode kan je eenmalig je stem uitbrengen.

De stemming levert maar een uitkomst op als in de eerste ronde ten minste een van de kandidaten meer dan 50 procent van de stemmen behaalt. Dit percentage geldt ook als er maar één kandidaat is.

Als er een tweede stemronde nodig is, vindt die een week later plaats: van maandag 11 maart om 12.00 uur tot en met vrijdag 15 maart om 12.00 uur. In deze ronde wint de kandidaat met het hoogste stempercentage de verkiezingen. Bij een ex aequo volgen er bijkomende stemrondes tot er een verschil in stempercentage is.

Waar kan je stemmen?

De rectorverkiezingen verlopen volledig elektronisch in de Blackboard-leeromgeving. Op 16 februari 2024 ontvang je een uitnodiging met alle nodige informatie hierover.

Medewerkers en studenten die zelf geen pc, laptop, tablet of smartphone hebben, kunnen gebruik maken van de pc’s die vrij ter beschikking staan in de bibliotheken van onze campussen.

Wanneer kennen we onze nieuwe rector?

Het resultaat van de verkiezingen maken we na afloop van een stemronde bekend. De kandidaat met het meeste aantal stemmen wordt door het Centraal Stembureau voorgedragen aan de Raad van Bestuur.

De benoeming gebeurt vervolgens door de Raad van Bestuur bij geheime stemming die plaatsvindt op haar eerstvolgende zitting. Dat is normaal gezien 26 maart 2024. Het mandaat van de nieuwe rector start vervolgens op 1 september 2024.

Volg alle updates over de rectorverkiezingen via de Pintrasubsite Verkiezingen rector.