UAntwerpen zamelt 4550 euro in tijdens Keep Moving Challenge

De Keep Moving Challenge zit erop. 866 deelnemers – medewerkers en studenten van UAntwerpen – verzamelden tijdens de maand maart heel wat extra wandel-, loop- en fietskilometers die op hun beurt leidden tot een bedrag van 4550 euro. Dat bedrag gaat integraal naar het fonds voor studenten met financiële problemen.

Na het succes van de Millionaire Team Step Challenge eind vorig jaar, zetten we onze goede voornemens tot meer bewegen verder in de Keep Moving Challenge. Het doel: op een maand tijd 2400 beweegminuten verzamelen met een groep van vier collega’s of medestudenten. Die minuten kon je verzamelen door te wandelen, lopen of fietsen en je activiteit bewust te registreren.

Voor elk team dat het einddoel haalde, leverde UAntwerpen een financiële bijdrage aan het fonds voor studenten met financiële problemen als gevolg van de coronacrisis. Ook deelnemers zelf konden het goede doel steunen. Alles samen verzamelden we zo 4550 euro, waarvan 510 euro aan giften door medewerkers van onze universiteit.

Alors on Bouge

Het team Lokomotiv Univ behaalde als eerste het einddoel van 2400 beweegminuten. In de definitieve eindstand eindigen ze als tweede met 12 830 beweegminuten. Dat zijn er meer dan 4000 minder dan de collega’s van Alors on Bouge, de absolute winnaar van onze Keep Moving Challenge met 17 074 beweegminuten.

Alors on Bouge is een groepje collega’s van het Departement Toegepaste Taalkunde – Vertalers en Tolken. Gert Vercauteren deed een oproep naar iedereen van het departement, waarop Sabien Hanoulle, Anne Verhaert en Esther De Boe meteen enthousiast reageerden. “Wij hebben geen sportieve voorgeschiedenis als team, maar we wisten wél van elkaar dat we ‘actief’ waren. Ook in de job blijkt dat: komaan, niet getreuzeld, vooruit met de geit, bij de horens vatten die koe, wassen dat varken. Over dieren gesproken … onze eerste naam was trouwens ‘Hangbuikzwijnen’, want ja, die kan je als huisdier houden en Gert heeft ooit uren achter zijn exemplaar aangerend dat om de haverklap ontsnapte.”

De dames waren niet zo’n fan van die naam en zo kwamen ze tot ‘Alors on Bouge’. “Waar Stromae iedereen een aantal jaar geleden aan het dansen wilde krijgen, wilden wij nu iedereen doen bewegen. Bovendien kozen we voor één keer geen Engelse naam, we doceren niet voor niets allemaal een Romaanse taal. Je kan het ook zien als een zucht die we allemaal al eens slaken na een (té) lange Teams-vergadering of het zoveelste online college. In tijden van frustratie en kwaadheid waarin weinig bougeert, is een uitlaatklep een absolute must om mentaal in topvorm te blijven.”

Zeven keer 2400 minuten

Om beweegminuten te verzamelen, hebben de collega’s van Alors on Bouge vooral geregistreerd wat ze altijd al doen: met de hond gaan wandelen, naar de campus fietsen, lopen, High Intensity Interval Training, enz. “Alleen deden we dat nu wat langer dan normaal en planden we er nog een extra wandelingetje of fietstocht tussen. Omdat we ver van elkaar wonen, konden we dat jammer genoeg niet samen doen, maar elke ochtend moedigden we elkaar aan om van de zon te gaan genieten, of om bij regenweer toch de benen te strekken en een frisse neus te halen.”

Tijdens de Keep Moving Challenge telden niet alleen de stappen die je zette, maar kon je ook met andere beweegactiviteiten minuten verzamelen. Dat zorgde voor een leuke variatie. “Je neemt als uitgangspunt bijvoorbeeld een stevige workoutafspeellijst op Spotify waarbij je twee liedjes touwtjespringen afwisselt met een liedje krachttraining per spiergroep. Of op een mooie lentedag is niets beter dan een ochtendloopje van 12 km voor de vergadering of online les van negen uur. Ook de app wandelknooppunt.be heeft overuren gedraaid. Heel fijn om tijdens een pauze tijdens de werkweek even een uitstap voor het weekend te plannen en er dan voor enkele uren op uit te trekken op de Kalmthoutse Heide, in het Turnhoutse Vennengebied of aan de abdij van Westmalle bijvoorbeeld (helaas zonder welverdiende trappist achteraf deze keer).”

Al deze activiteiten samen zorgde ervoor dat Alors on Bouge het einddoel maar liefst zeven keer haalde. “Het was een heel leuk initiatief. Op sommige momenten ook spannend, wanneer je ziet dat een ander team op 1 stond. Dan moedigden me elkaar aan om een tandje bij te steken. Meedoen is uiteraard heel belangrijk, maar stiekem vonden we het competitieve element toch ook een beetje fijn. Ook vonden we het leuk om het met de collega’s eens over iets anders te hebben dan het werk. We gaan dan ook proberen om te blijven bewegen en ons nieuwe beweegdoelen te stellen.”

1 109 882

In totaal haalden 202 van de 238 ingeschreven teams het einddoel van 2400 beweegminuten. 62 van die teams werden gevormd door onze studenten, 176 door medewerkers van UAntwerpen. Allemaal samen bewogen we de afgelopen maand 1 109 882 minuten voor het goede doel. Hou die goede voornemens vast, en keep moving!

Top 10 Keep Moving Challenge maart 2021

1. Alors on Bouge – 17 074,2