Papiertekort steeds nijpender, ook aan onze universiteit

Door grondstoftekorten is er al maandenlang weinig papier beschikbaar en dat weegt op de gehele productieketen voor tijdschriften, brochures, cursussen en kopieerpapier. Gerecycleerd papier is nauwelijks nog beschikbaar en papier stijgt in prijs. Dat zal ook bij ons gevolgen hebben.

Al sinds vorige zomer is de vraag naar papier groter dan het aanbod. Dat tekort is deels te wijten aan algemeen, wereldwijde grondstoftekorten. Zo zijn houtvezels moeilijk te verkrijgen door de hoge vraag naar hout vanuit o.a. de bouwsector en China. Daarnaast zorgt de stijgende populariteit van online shoppen voor een grote vraag naar karton (en dus oud papier), en ook de vele wegwerpverpakkingen en -voorwerpen van tijdens de coronacrisis hebben hun impact op het aanbod gerecycleerd papier.

Gelukkig zijn we aan onze universiteit al jaren op de goede weg wat papierverbruik betreft. Tien jaar geleden verbruikten we zo’n 1000 vellen papier per persoon (medewerkers + studenten), in 2021 was dat nog ‘slechts’ 300 vellen. Daarnaast zien we ook dat deze tendens vertraagt.

Twee olifanten de vuilbak in

In totaal betekent dit voor UAntwerpen 6 miljoen A4’s. Als je uitgaat van 5 gram voor een A4-tje, gaat het om 30 ton papier per jaar. Algemeen wordt aangenomen dat een op de drie printjes binnen de week in de vuilbak belandt, 10 ton papier of twee grote olifanten verdwijnen zo via het afvalcircuit.

Bewust omgaan met papier? Deze tips helpen je

Om de dalende trend in papierverbruik te blijven verderzetten, doen we een warme oproep om nog bewuster om te gaan met deze grondstof. Op Pintra geven we je enkele simpele tips die je hierbij kunnen helpen.

Zo kan je gebruik maken van de vele smartphone- of desktopapps om notities te nemen bij een vergadering waardoor je je verslag nadien niet meer opnieuw hoeft uit te typen. Print ook duurzamer door een inktbesparend lettertype te gebruiken of door in een lagere kwaliteit te printen.