Millionaire Team Step Challenge week 2: stap voor stap

De tweede week van de stappenchallenge zit erop. De eerste groepen haalden reeds de kaap van 1 miljoen stappen, maar er is nog tijd genoeg voor de andere teams om het einddoel ook te behalen. Deze week laten we ‘The Unicorns on the Move’ aan het woord. Een groepje van twee ICT’ers, een ingenieur en twee Revaki’s (revalidatiewetenschappen en kinesitherapie).

De meest elementaire functie in het leven zijn onze eerste stapjes. Wankel in het begin, maar stap voor stap verkennen we de wereld steeds verder om ons heen. Stappen om je te kunnen verplaatsen, is voor de mens door de evolutie heen een voorwaarde geweest om te kunnen overleven totdat… we machines ontwikkelden, en computers en robots bouwden die ons fysiek werk gingen overnemen. Werk werd meer en meer zittend en zelfs buiten het werk wordt vandaag de dag ons geen stap in de weg gelegd om niet te bewegen. Boodschappen deden we tot aan de jaren 2000 veelal te voet of met de fiets, maar steeds meer worden deze vandaag de dag aan huis bezorgd. Zelfs het koken wordt ons uit handen genomen door thuisleveringen van kant-en-klare maaltijden of verspakketten.

Bewegen doen we nog wel, maar vooral buiten de werkuren om. We sporten ons het heen en weer om dat stemmetje dat diep in ons roept dat we meer moeten bewegen tevreden te houden. De grote vraag is natuurlijk of we ons zittend bestaan kunnen compenseren. Recent wetenschappelijk onderzoek heeft laten zien dat dit niet kan. We kunnen onze veelal acht werkuren zittend bestaan niet ’s avonds compenseren door dan te gaan sporten.

In deze nog lastigere pandemische periode waar thuiswerken de norm is, bewegen we nog minder dan wanneer we op het werk zijn. Om dat tegen te gaan, is er de Millionaire Team Step Challenge: een miljoen stappen in 30 dagen met een team van vijf collega’s. Het zou geen competitie mogen worden en prijzen worden verloot onder ieder team dat een miljoen stappen haalt, en voor de teams die het niet halen zijn evenveel prijzen te verdelen. Een miljoen lijkt veel, maar als we de door de WHO gewenste norm van 10 000 stappen per persoon per dag aanhouden, is dat normaal gezien gemakkelijk te halen.

164 teams zijn met schoenen vol goede moed begonnen aan de uitdaging. Dat er toch competitie is, mogen wel duidelijk zijn in de strijd aan de top van het klassement. Vier teams waren na negen dagen al bij de eindstreep. Kop over kop zoals in een wielerwedstrijd wisselen teams van plaats. Niet alleen aan de kop van het klassement, maar ook onder de andere teams is er een gezonde competitie.

Ons team heet ‘The Unicorns on the Move’. Een zeer gemêleerd gezelschap van twee ICT’ers, een ingenieur en twee Revaki’s (revalidatiewetenschappen en kinesitherapie) is op 16 november begonnen aan de miljoenentocht naar de emmer met goud aan het eind van de Unicorn regenboog. De helft van de teams stapte ons groepje met sneltreinvaart voorbij, en op dag drie stonden we op plek 78 met slechts 98 000 stappen. Langzaam begonnen echter ook de namen van deelnemers van de verschillende teams de ronde te doen. ‘Zit jij in dat team en hoeveel stappen heb jij al gezet?’ ‘We zitten jullie op de hielen’. Voor een aantal in ons team een drijfveer om een stapje extra te doen want competitief is de mens toch wel. Dat wil zeggen voor een aantal, want niet iedere stapper is een competitiebeest.

’s Morgens voor dag en dauw op pad was voor sommige in het team een nog grotere motivator om te blijven stappen, want prachtige ochtend- en avondtaferelen doen soms niet onder voor een schilderij. De Lommelse Sahara, de Mortselse landerijen deden het aantal stappen omhoogschieten. Maar ook de loopband in de living en het late rondje rond de kerk zijn een motivatie om te blijven stappen.

Veel belangrijker voor onze gezondheid op lange termijn is het in het dagelijks leven inbouwen van regelmatig bewegen. Dat vereist een van de moeilijkste aanpassingen in ons leven, namelijk die van ons gedrag. Tips zoals op de website van KeepMoving zijn prima, maar om ze dagdagelijks vol te houden, vereist dat een ferme gedragsverandering want er zijn even zoveel andere verleidingen.

Een miljoen stappen in 30 dagen mag geen probleem zijn voor ieder team in de challenge, maar nog belangrijker wordt het je individueel inpassen van meer bewegen in ons drukke dagelijkse leven. Hoewel stappen vanuit de evolutie een overlevingskenmerk voor de mens is, zullen we weer stap voor stap moeten leren bewegen.