Jan Bouckaert over nieuw voorzitterschap Raad van Bestuur

Voorzitter van het departement Economie Jan Bouckaert (FBE) is sinds november de nieuwe voorzitter van de Raad van Bestuur. “De juiste mensen aan boord halen én houden is voor mij een belangrijke motivatie”, klinkt het. Vier vragen aan de nieuwe voorzitter.

Hoe bent u tijdens uw loopbaan in de Raad van Bestuur terecht gekomen?

“Na mijn studies Economie aan KU Leuven en UCLouvain doctoreerde ik aan Tilburg University. Nadien werkte ik als postdoctoraal onderzoeker aan de Universiteit van Mannheim en nadien een tweetal jaar bij het toenmalige Belgacom. In 1998 werd ik aangesteld als professor aan UGent, om drie jaar later naar UAntwerpen te verhuizen. Mijn onderzoek situeert zich in het domein marktwerking, meer specifiek concurrentie en regelgeving. In 2021 heb ik me kandidaat gesteld om mee de toekomst van onze universiteit te kunnen bepalen. Dat deed ik omdat mijn hart bij deze universiteit ligt, maar ook vanwege mijn interesse voor interne en externe strategie. De sfeer in de Raad van Bestuur beviel me goed. Er worden constructieve en inhoudelijke discussies gevoerd met informatieve en leerrijke waarde, altijd met veel respect voor elkaar. Er is ook een groot vertrouwen tussen alle leden, wat ik erg belangrijk vind.”

Waarom wilde u zich kandidaat stellen als voorzitter?

“Dat was eigenlijk niet gepland: het mandaat van professor Herwig Leirs liep ten einde en mijn collega’s-professoren in de Raad van Bestuur vroegen of ik mij kandidaat wilde stellen. Ik voelde me vereerd, en omdat mijn verantwoordelijkheid en engagement graag wil blijven opnemen, heb ik toegestemd. Met de Raad van Bestuur kunnen we er mee voor zorgen dat onze universiteit de juiste mensen aan boord kan halen én houden. Dat is voor mij een belangrijke motivatie. Als universiteit zijn we immers sterk afhankelijk van ons menselijk kapitaal. We moeten kunnen concurreren met de andere universiteiten en ook met de bedrijfswereld. Ook vind ik het een fijne uitdaging om onze ambities als universiteit mee te helpen waarmaken vanuit de Raad van Bestuur.“

Hoe wilt u uw rol als voorzitter vormgeven?

“In de eerste plaats wil ik verbindend werken. Het is essentieel dat elk perspectief binnen de Raad van Bestuur aan bod kan komen, zowel dat van studenten als van academisch personeel en administratief en technisch personeel. Een goede verstandhouding tussen de verschillende onderdelen van onze universiteit – faculteiten en centrale diensten – is erg belangrijk. Het zou mooi zijn als we die onderlinge relaties nog verder kunnen professionaliseren. Dat we een middelgrote universiteit zijn, speelt wat dat betreft in onze kaart.

Daarnaast wil ik als voorzitter de kerntaken van onze universiteit – onderwijs, onderzoek, dienstverlening en valorisatie – mee helpen verwezenlijken. Ik wil het mission statement van UAntwerpen mee helpen implementeren. Mijn voorganger, onze rector en alle stakeholders hebben daar de voorbije jaren hard aan gewerkt. Als universiteit dragen wij maatschappelijke inzet, een kritische houding, respect voor iedereen en pluralisme hoog in het vaandel. Ten slotte hecht ik ook veel belang aan een duidelijke en toegankelijke communicatie tussen de Raad van Bestuur en de relevante stakeholders.”

Welke grote uitdagingen liggen u op te wachten?

“Als Raad van Bestuur stippelen we de langetermijnstrategie van de universiteit mee uit. Waar willen we over twintig jaar als universiteit staan? Er zijn heel wat uitdagingen die een stevige plaats op de agenda verdienen.

De financiering van onze universiteit en de interactie tussen industrie en wetenschap zijn belangrijke thema’s. Hoe behouden we een goede balans tussen fundamenteel onderzoek en valorisatie? Een belangrijke uitdaging is ook de fysieke infrastructuur van onze universiteit in het licht van de klimaattransitie. We willen enerzijds studenten en docenten zoveel mogelijk op de campus zien, maar anderzijds worden werk en onderwijs vanop afstand steeds belangrijker. Het komt erop neer een balans te vinden tussen die twee en onze infrastructuur aan te passen aan die nieuwe werkelijkheid. Het is ook interessant om te weten hoe de buitenwereld ons percipieert, zowel in België als daarbuiten. Verder hebben we een belangrijk risicobeheer-programma lopen, dat de strategische risico’s van onze universiteit in kaart brengt. Ook dat wordt ongetwijfeld een topprioriteit.

Last, but not least, wil ik heel graag mijn voorganger, prof. Herwig Leirs, bedanken. Het is een luxe om het voorzitterschap te kunnen overnemen van een Raad van Bestuur met een uitstekende onderlinge verstandhouding. Mijn dank gaat ook uit naar onze rector en de voltallige beleidsploeg, die er de voorbije jaren in geslaagd zijn om UAntwerpen als indrukwekkende universiteit nóg meer op de kaart te zetten.”