Extra aandacht voor kwetsbare studenten

Wat als je thuis geen laptop of eigen werkplek hebt? Kwetsbare studenten zijn in coronatijden extra kwetsbaar. De Dienst voor Studieadvies en Studentenbegeleiding, de Sociale Dienst en het team Diversiteit doen wat ze kunnen om die groep letterlijk en figuurlijk bij de les te houden.

“De coronacrisis maakt de ongelijkheid tussen studenten opnieuw groter. We doen alles om de kwetsbare groepen op te vangen”, zegt Daniël Boeykens, projectcoördinator bij de Dienst voor Studieadvies en Studentenbegeleiding. Nogal wat studenten worstelen met de huidige situatie. Sommigen hebben thuis geen goede internetverbinding of moeten een laptop delen met het hele gezin. Of ze gebruiken studieboeken van de bib, die nu gesloten is.

Studenten die problemen ondervinden, kunnen contact opnemen met het STIP. Dat verwijst hen door naar de juiste dienst of medewerker, al dan niet binnen hun faculteit. Het Departement ICT kan hen eventueel aan een laptop helpen en via het STIP kunnen ze een gratis code voor internetverbinding van Telenet krijgen. De Sociale Dienst kijkt na of iemand in aanmerking komt voor een toelage van onze universiteit en beantwoordt vragen over studentenhuisvesting. Daarnaast startten het team Diversiteit, de Sociale Dienst en het Universiteitsfonds een fondsenwerving op voor studenten die door de coronamaatregelen financiële problemen ondervinden.

daniel vierkant
“Vanuit hun kot staan DSSB, de Sociale Dienst en Team Diversiteit klaar voor de meest kwetsbare studenten”, vertelt Daniël Boeykens.

Trajecten als ‘Monitoraat op Maat’ lopen online door, evenals afspraken met de studentenbegeleider. “En sinds kort bieden we ook ondersteuning door een telebuddy aan, een ouderejaars die studenten via chat of telefonisch kan bijstaan”, zegt Kristien Seghers, coördinator van het Team Diversiteit.

Niet thuis?

Team Diversiteit brengt zowel het personeel als de studenten op de hoogte van de drempels waarop kwetsbare studenten botsen en het aangepaste ondersteuningsaanbod dat werd uitgebouwd. Kristien Seghers: “Zo maakten we ook de screencast ‘Hoe geef je online les op een diverssensitieve manier’, die werd verspreid via de nieuwsbrief onderwijs. We roepen medewerkers op om nu extra aandacht te hebben voor kwetsbare groepen. Geven bepaalde studenten systematisch niet thuis, contacteer hen dan zelf. We vragen ook om problemen aan ons te signaleren, zodat wij erop kunnen inspelen. Studenten drukken we op het hart om bij moeilijkheden het STIP te contacteren. Dat doen we via de geijkte kanalen, zoals mail en Blackboard, maar ook via persoonlijke contacten.”

“In deze periode moet je aanklampend werken”, vervolgt Daniël Boeykens. “Zo heeft de Sociale Dienst alle studenten die al een toelage kregen, zelf gecontacteerd om te horen of het nog lukt. Hetzelfde doen wij met studenten in psychologische begeleiding die opeens niets meer laten horen. En ook wie pakweg gehoorproblemen of een leerstoornis heeft, laten we niet in de kou staan.”

Kristien Seghers is bang dat de impact van de coronacrisis pas later helemaal duidelijk zal worden. “Het vraagt moed om bij een moeilijke thuissituatie hulp te vragen. We kunnen alleen maar hopen dat niet een groot deel van de problemen onder de radar blijft.”

Info en contact:

• stip@uantwerpen.be