Een toast op Radio Unifiësta

“De comeback van het jaar!” Zo startte radio-DJ Tom De Cock onze tweede editie van Radio Unifiësta, dit keer als alternatief voor de nieuwjaarsreceptie. We blikten terug op het voorbije jaar, hielden een debat over de kracht van het Antwerpse ecosysteem en eindigden met een uur vol swingende muziek en hoogtepunten om naar uit te kijken in 2022.

Mentaal welzijn op één

Nieuwjaarswensen delen in februari, we durfden het dit jaar uitzonderlijk aan. En geen nieuwjaarsshow zonder een terugblik op het voorbije jaar. Een jaar dat opnieuw veel van ons vroeg, soms te veel. Leentje Van der Veken getuigt hoeveel de steun van haar collega’s betekende in een moeilijke periode. Lieve Op De Beeck, diensthoofd van de Preventiedienst vertelt welke opvangkanalen er binnen de universiteit allemaal zijn. Haar goede raad: “Wacht niet te lang als je ergens mee zit en ga te rade bij onze vertrouwenspersonen.”

Alle info over de verschillende opvangkanalen vind je trouwens terug op Pintra.

Tijdens de eerste editie van Radio Unifiësta in mei 2021 gingen we langs in Antwerp Expo, waar de medewerkers van Catering en Congreszalen volop meewerkten aan de organisatie van coronaveilige examens. Sindsdien toonden deze collega’s zich enorm flexibel en gingen ze van Antwerp Expo terug naar hun oorspronkelijke job, om in januari opnieuw in te staan voor het uitdelen van FFP2-maskers tijdens de examens. Hun diensthoofd Catherine Ongenae is onder de indruk van hun flexibiliteit: “Echt wow aan mijn team. Het was enorm zwaar, maar we zijn er elke keer goed doorgekomen.”

• Een muzikale nieuwjaarsbrief 6.58 – 10.00
  • Mentaal welzijn op één – Leentje 22.11 – 25.33 en Lieve 34.22 – 39.23
  • Van plan A en B tot en met Z voor de organisatie van evenementen 49.56 – 54.44

Heel wat nieuwe luisteraartjes

Ondertussen heeft Radio Unifiësta er ook enkele nieuwe luisteraartjes bij. Herinner je je nog de babyshower van in mei? Liefst zes collega’s van de Faculteit Bedrijfswetenschappen en Economie waren toen samen zwanger en sindsdien zetten ze zes gezonde kindjes op de wereld.

Wie het afgelopen jaar ook trots kon zijn, zijn de winnaars van de Academische Prijzen. We belden met onderzoeker Abraham Lin die de Prijs Robert Oppenheimer achter zijn naam mocht schrijven.

Herbeluister

• Nieuwe luisteraartjes 58.40 – 1.00.00 (video eerste uur) en 0.00 – 2.52 (video tweede uur)
  • Academische Prijzen 11.02 – 17.15 (video tweede uur)

De kracht van het Antwerpse ecosysteem

Ook tijdens Radio Unifiësta namen we de tijd om te bekijken welke opportuniteiten er in de toekomst liggen voor onze universiteit. Meer bepaald wat kan UAntwerpen doen om nog beter samen te werken met de stad Antwerpen en de vele ondernemers?

We legden drie stellingen voor aan rector Herman Van Goethem, Antwerps schepen van Onderwijs Jinnih Beels en Eliane Khoury, CEO van VFA Solutions.

• Zijn studenten na de universiteit klaar voor het werkveld? 28.46 – 37.08
  • Is UAntwerpen divers genoeg? 40.52 – 47.56
  • Economische vs. sociale valorisatie: liggen onze prioriteiten juist? 51.17 – 1.00.00 en 0.00 – 2.35 (video derde uur)
  • Volledig debat 21.40 – 1.00.00 en 0.00 – 2.35 (video derde uur)

Een fysiek personeelsfeest en meer bewegen zonder excuses

Na het formele gedeelte swingden we samen Radio Unifiësta uit. Tijdens het laatste uur kwamen we trouwens nog enkele leuke zaken te weten. Zo had professor Peter Aerts het genoegen om aan te kondigen dat we op 19 mei – zonder coronaongelukken – opnieuw een fysiek Unifiësta-personeelsfeest organiseren! Noteer de datum alvast in je agenda.

Milieucoördinator Marleen Clerinx kwam daarnaast een nieuwe beweegchallenge aankondigen die start op 7 maart, en we leerden dat de MOVE-pass medewerkers heel wat voordelen biedt zoals een fikse korting op deelname aan de Antwerp 10 Miles en op een fitnessabonnement. Geen excuses dus om niet te bewegen de komende maanden.

Met Greet Kinne van het Departement Personeel en Organisatie blikten we tot slot vooruit naar de hybride werkomgeving van de toekomst.

• Save the date: Unifiësta op 19 mei! 12.12 – 16.32
  • Samen bewegen zonder excuses 28.05 – 31.45
  • Een hybride werkomgeving 38.39 – 43.05

Laat de zon in je UAntwerpen-hart

Het was niet altijd makkelijk in 2021, maar we gaven opnieuw het beste van onszelf. Hopelijk wordt 2022 ook op onze campussen weer wat ‘normaler’ en zien we mekaar op 19 mei tijdens Unifiësta. De laatste plaat van Astrid Kamst vat het dan ook mooi samen: Laat de zon in je (UAntwerpen-)hart!