“De campusplannetjes zijn mijn grootste vriend”

Zoals voor leerlingen op 1 september het nieuwe schooljaar begon, zo startte Elisabeth Vanhoutte aan een nieuw hoofdstuk aan de Universiteit Antwerpen. Elisabeth nam die dag officieel de fakkel over van Jan Dries als departementshoofd Communicatie. Een terugblik op haar eerste maand aan UAntwerpen.

“Hoe ik terugkijk op mijn start? Met een heel warm gevoel. Zowel de aanloop naar de echte start, als de eerste dag zelf met mijn team. In de zomer heb ik onder de radar al een inloopje gedaan met mijn voorganger Jan Dries. Dat Jan de tijd heeft genomen om mij te introduceren en tegelijk ook zijn taak verder zette, heb ik enorm gewaardeerd. Op die manier had ik de ideale voorkennis om van start te gaan.”

Evenredig nieuwsgierig

“De echte start op 31 augustus was best spannend. We hadden met heel het team afgesproken op de universiteit, uiteraard op een coronaveilige manier. Je weet dat iedereen op dat moment naar je kijkt, en nieuwsgierig is. Omgekeerd was ik evenredig nieuwsgierig. Het was tof dat we dat moment hebben kunnen nemen, en dat we echt samen zijn gestart.”

“Ondertussen heb ik ook iedereen van mijn team individueel ontmoet. Dat vind ik heel belangrijk, zo leer je iedereen als persoon kennen, niet als functietitel. Omdat we elkaar nu minder in de wandelgangen zien, heb ik met iedereen echt een afspraak ingepland. Dat klinkt wat formeel voor een kennismaking maar toch kwamen de tongen gelukkig gauw los. Dat er best wat mensen met taalhumor in het team zitten, zal wel geholpen hebben.”

Ambitie en talenten tonen

“Die gesprekken waren trouwens enorm verrijkend. Ze hebben mij hard geholpen om te weten waarmee iedereen bezig is, welke ideeën er leven. Het was ook fijn om te voelen dat die ideeën wel matchen met mijn eigen visie en ambitie. We willen de communicatie binnen de universiteit beter stroomlijnen, om zo de identiteit van UAntwerpen sterker naar buiten te brengen. Naar mijn gevoel is de Universiteit Antwerpen soms nog wat te bescheiden.”

“Stilaan begin ik ook mijn weg op de verschillende campussen te kennen, al moet ik wel nog gewend raken aan het inschatten van de verplaatsingstijd tussen campussen. Daardoor ben ik al een paar keer te laat aangekomen op een meeting. De campusplannetjes op de website zijn momenteel ook mijn grootste vriend. En nog belangrijk: ik weet al waar ik de betere koffie kan vinden.”