Charmante ‘samentuin’ brengt jong en oud samen

Achter Campus Groenenborger schuilt een prachtig stukje natuur, waar de universiteit vorig jaar een ‘samentuin’ creëerde. Die tuin brengt de studenten en docenten van UAntwerpen in contact met bewoners van een zorgbedrijf en kinderen van een kleuterschool in de buurt. Heerlijke kruiden, fruit, groenten, jonge bomen, prachtige bloemen … De tuin staat al een jaar in volle bloei en breidt steeds verder uit.

Dagelijks keek medeoprichter Maggy Goosssens, docent binnen de opleiding industriële wetenschappen: elektronica-ICT, uit op een verlaten stukje grond achter het Gebouw Z van Campus Groenenborger. Met het klimaatplan van de universiteit in haar achterhoofd besloot de ze de plek wat nieuw leven in te blazen. Samen met het nabijgelegen zorgbedrijf DC Oosterveld en de kleuterschool Pius X sloegen ze de handen in elkaar en richtten ze de ‘samentuin’ op in het voorjaar van 2020.

Iedereen tuinier

“Het doel van deze tuin was een ontmoetingsplaats creëren voor jong en oud, én iets goed doen voor het milieu”, klinkt het bij Maggy. Met het project wou ze studenten, docenten, medewerkers, kinderen en ouderen samenbrengen. Dat is haar ook goed gelukt, want de samentuin was meteen een groot succes.

Momenteel legt de universiteit een tweede samentuin aan op Campus Drie Eiken. Ook zal de Stad Antwerpen vanaf mei 2021 een fietsroute uitstippelen langs verschillende samentuinen in de stad.

In een mum van tijd kreeg de samentuin vorm. Maggy en haar team kregen hierbij hulp uit verschillende hoeken. VZW Posthof maakte houten bakken om de gewassen in te planten, de studenten groen- en tuinbeheer van het Stedelijk Onderwijs gaven wat meer uitleg en hielpen bij het planten van nieuwe plantjes. Ook de bewoners van het Zorgbedrijf Antwerpen en de kleuters van het Pius X-instituut droegen hun steentje bij.

Verschillende bewoners gaven de plantjes regelmatig water en voelden zich medeverantwoordelijk om de tuin netjes te onderhouden. Volgens de oprichtster is het prachtig om te zien hoe nauw die mensen samenwerken en iedereen respectvol omgaat met de tuin. Kortom een echte ‘samentuin’!

Wat valt er te plukken?

Verschillende kruiden, pompoen, rucola, tomaatjes, rabarber, zoete aardappel … De tuin wordt steeds groter en groter. Daarnaast vind je er struiken met verschillende bessen, unieke gewassen zoals zuring en warmoes, maar ook prachtige jonge bomen en kleurrijke bloemen!

Het idee van de samentuin komt van Maggy Goossens, docent binnen de opleiding industriële wetenschappen: elektronica-ICT. “Het doel van deze tuin was een ontmoetingsplaats creëren voor jong en oud, én iets goed doen voor het milieu.”

Fietsen van tuin naar tuin

Momenteel legt de universiteit een tweede samentuin aan op Campus Drie Eiken. Maggy hoopt dat de andere campussen hierbij snel zullen volgen. Ook kan ze al een nieuw project verklappen: zo zal de Stad Antwerpen vanaf mei 2021 een fietsroute uitstippelen langs verschillende samentuinen in de stad. Fietsers kunnen op die manier verscholen pareltjes ontdekken en genieten van enkele gezonde lekkernijen. “De tuin is er voor iedereen. Plukken en proeven mag zoveel je wil, maar natuurlijk respectvol.”

Ondanks de coronacrisis werd de samentuin een echt succes. Maggy is alvast blij dat zij en haar studenten voortaan zicht hebben op een charmant stukje groen.