Blackboard Collaborate getest en goedgekeurd

Professor Thierry Vanelslander van de Faculteit Bedrijfswetenschappen en Economie had nog nooit met Blackboard Collaborate gewerkt, maar is intussen fan van live afstandsonderwijs. “De coronacrisis zou onze visie op lesgeven en vergaderen wel eens blijvend kunnen veranderen.”

Toen duidelijk werd dat digitaal lesgeven de regel zou worden, schakelde Thierry Vanelslander zowat overnight over op online onderwijs. Professor Vanelslander: “Colleges voor kleine groepen mochten aanvankelijk nog op de campus, maar we zagen waar het naartoe ging. Ik zou de week erna met een cursus van twee weken voor een internationaal studentenpubliek starten. We hebben toen snel beslist om die cursus volledig online te geven. Aangezien we Blackboard Collaborate nog niet kenden, moesten we ons wat inwerken. De mensen van E-campus hebben ons daarbij schitterend begeleid, met ook een online handleiding. Het systeem wijst zich ook grotendeels uit.

Interactie met studenten

In de praktijk heeft het prima gewerkt. Ik heb gekozen voor live lesgeven omdat je dan nog interactie hebt met de studenten: dat is veel leuker dan als docent letterlijk tegen een muur te zitten praten of als student twee uur lang naar een opname te moeten kijken. Nu konden de studenten mij op elk moment onderbreken door een icoontje aan te klikken. Om de zoveel slides voorzag ik sowieso tijd voor vragen. Daarbij konden de studenten elkaar horen én zien. Ook dingen noteren of tekenen op een digitaal whiteboard is mogelijk, evenals presentaties opladen.

In die twee weken hebben ook een aantal externe gastsprekers een college gegeven, wat heel vlot verliep. Het enige wat we moesten schrappen, waren onze geplande excursies naar de haven van Antwerpen en die van Rotterdam. Maar verschillende bedrijven hebben ons presentaties of filmpjes bezorgd, waardoor we de studenten toch van de praktijk konden laten proeven.

Live vanuit de slaapkamer

Tijdens mijn online lessen in de masteropleiding zag ik dat sommige studenten niet present waren, maar dat is met de fysieke hoorcolleges niet anders. Ook weet je niet of een aangemelde student wel degelijk het college volgt. Maar opnieuw, ook dat is in de aula niet anders. Misschien zitten sommigen op hun laptop wel naar YouTube-filmpjes te kijken, wie zal het zeggen? Een aangepaste ruimte om online onderwijs te geven heb je niet nodig. Ik werk sinds de lockdown vanuit mijn slaapkamer en dat lukt prima.

Natuurlijk kijk ik uit naar het moment dat we weer gewoon kunnen lesgeven op de campus. Want je mist het ‘echte’ contact. Maar intussen is dit een prima oplossing. Misschien gaan we in de toekomst wel anders denken over colleges en meetings. Waarom zou je je uren verplaatsen om een uur met collega’s te spreken als dat, zeker voor een routinevergadering, ook perfect digitaal kan? En ook voor bepaalde colleges zou online lesgeven nuttig zijn. Ik denk dan bijvoorbeeld aan gastcolleges in het buitenland, waarvoor ik nu altijd moet schuiven in mijn reguliere lesprogramma.”

Ontdek de opleidingen waarin prof. Vanelslander doceert (o.a. TEW en maritiem en logistiek management), op zaterdag 25 april 2020 tijdens de e-infodag van UAntwerpen via www.uantwerpen.be/e-infodag.