Samen Sterk-project brengt studenten samen in coronatijden

Door de coronacrisis volgen studenten al een jaar les van thuis uit. Nieuwe contacten leggen en vrienden maken, was – zeker voor de eerstejaarsstudenten – nog nooit zo moeilijk. Om het welzijn van de studenten te verhogen, lanceert de Universiteit Antwerpen het concept Samen Sterk. Dit project organiseert wekelijks verschillende activiteiten, met maar één focus: studenten in contact brengen met elkaar.

Samen wandelen, een museum bezoeken, een kunst- en cultuurwandeling maken… verschillende activiteiten werden reeds georganiseerd door de medewerkers van het UAntwerpen-project mentaal welzijn. Het doel? Studenten samenbrengen in deze moeilijke tijden.

We hopen dat studenten via ons project hun sociaal netwerk kunnen uitbreiden en versterken. Dit kan dan weer een positieve invloed hebben op hun welzijn en bepaalde mentale problemen doen verminderen of helpen voorkomen.

Femme Swinnen, projectmedewerker studentenwelzijn

Meer dan 200 inschrijvingen

Op de website van Samen Sterk zijn al meer dan negen initiatieven terug te vinden. Al meer dan 200 studenten schreven zich in voor een Samen Sterk-activiteit, vaak meteen na afloop gevolgd door een nieuwe inschrijving. Studente organisatie en management Kobie Steyaert nam al meermaals deel.

Als schakeljaarstudent was het moeilijk meteen contacten te leggen dit academiejaar. Door het project leer ik verschillende mensen kennen, ook uit andere opleidingen.

Kobie Steyaert, studente organisatie en management

Ploggen

Enkele activiteiten worden georganiseerd in samenwerking met een van de vele geledingen van de universiteit. Zo ging op 8 maart de activiteit ploggen van start, waar studenten een wandeling maken en ondertussen zwerfvuil oprapen, een samenwerking met Green Office, het duurzaamheidsnetwerk van UAntwerpen.

Behalve studenten te laten genieten van de natuur, willen we hen ook bewustmaken van hoeveel afval er in de stad is.

Inez Vanhoutte, Green Office

Cultuur opsnuiven

Met de Samen Sterk-activiteiten komen studenten ook meer in contact met de stad waarin ze studeren. Ze snuiven de Antwerpse cultuur op en maken kennis met de verschillende musea in de stad. Vanaf donderdag 18 maart gaat ook de kunst- en cultuurwandeling van Rubi, de cultuurorganisatie van UAntwerpen, van start. Hierbij leren studenten bijzondere plaatsen in de stad kennen en worden ze geïnspireerd door kunst, cultuur én mode. Ongeveer iedere week komt er een nieuwe activiteit online. Volgens Femme zijn er nog heel wat initiatieven in de maak.

We willen de activiteiten zo veel mogelijk op en rond de campus, coronaproof organiseren. Zo blijven de studenten zich verbonden voelen met de universiteit en met elkaar. Wat deze initiatieven exact inhouden, blijft nog heel even een verrassing.

Femme Swinnen

Studenten kunnen zich hier wekelijks inschrijven voor nieuwe activiteiten.