🎧 Thierry Vanelslander: “Moet het schip of de haven als eerste overschakelen op duurzame brandstof? Een kip-en-eiverhaal.” | Profcast #41

In podcast-reeks ‘Profcast’ laten we elke week een professor van de Faculteit Bedrijfswetenschappen en Economie aan het woord. Deze week: Thierry Vanelslander.

Professor Thierry Vanelslander is gespecialiseerd in haveneconomie.

Thierry: “Toen ik in 2005 doctoreerde, ging dat nogal letterlijk over de haven en de economie daarrond. Vandaag is de aandacht binnen de haveneconomie verschoven naar de logistieke ketens die wereldwijd actief zijn. Daarin vormt de haven maar één schakel, weliswaar een belangrijke. In Antwerpen bijvoorbeeld hebben minstens 60.000 jobs rechtstreeks met de haven te maken. De toeveringsbedrijven zoals boekhoudkantoren en schoonmaakbedrijven zijn daarin zelfs nog niet meegerekend. Ook heel wat belastingen op de haven zorgen voor inkomsten voor de overheden. De fysieke activiteit in de haven van Antwerpen vertegenwoordigt zo’n vijf procent van het Belgische bbp.”

Voor de uitdagingen rond duurzaamheid in de transportsector ziet de professor enkele oplossingen.

Thierry: “Lading meer via het spoor of de binnenvaart vervoeren, is er zeker één van. Maar dat gaat zeker niet alles oplossen, want die capaciteit is ook beperkt. Het wegvervoer moet vergroenen.  Elektrisch rijden, zal voor auto’s de oplossing zijn. Voor vrachtwagens zou dat ook kunnen, maar daar is ook waterstof een kanshebber. Met onze onderzoeksgroep bestuderen wij welke technologische oplossingen vanuit economisch perspectief haalbaar zijn.”

De Universiteit Antwerpen is betrokken bij het PIONEERS-project van de Port of Antwerp. De Antwerpse haven streeft ernaar de eerste wereldhaven te zijn die economie, mens en klimaat met elkaar verzoent.

Thierry: “We kijken onder meer naar de vergroening van schepen. Vandaag wordt nog veel op dieselolie gevaren, nog een stuk vervuilender dan de diesel in onze auto’s. Dat veroorzaakt een problematische CO₂- en zwaveluitstoot. Maar we zitten met een kip-en-eiverhaal. Schepenbouwers willen pas overschakelen als die energiebron voldoende wordt aangeboden in de havens. En omgekeerd, de aanbieders aan land zullen pas overschakelen als er voldoende vraag is van de aanmerende schepen. Havens willen de garantie dat investeringen in nieuwe technologie zullen renderen.”

Beluister de volledige podcast via Spotify, Apple Podcasts, DS Podcast-app, YouTube of SoundCloud:

Hide comments

Leave a Reply