In podcast-reeks ‘Profcast’ laten we elke week een professor van de Faculteit Bedrijfswetenschappen en Economie aan het woord. Deze week: Dirk De Corte.
Dirk is gastprofessor aan UAntwerpen en geeft financieel management in de master cultuurmanagement.
Dirk: “Een aantal financiële mechanieken uit de culturele sector, heb je in andere economieën niet. Een groot verschil is bijvoorbeeld dat een kunstenaar zelfs kunst produceert als er geen vraag naar is. Die creëert omdat hij niet anders kan. Overheden weten dat ook. Daarom geven zij nooit te veel middelen aan kunstenaars. Het is zoals de ‘boiling frog’. Een kunstenaar springt nooit zelf uit de kokende pan.”
Dirk De Corte heeft drie grote passies: cultuur, voetbal en economie en financiën.
Dirk: “Er is een ongelooflijke link. Alles wat je over economie en voetbal wil weten, vind je in Shakespeare. Voor een deel zelfs letterlijk. Je kan in The Merchant of Venice veel lezen over alternatieve financiering. Daarnaast is er ook veel bekend over hoe theaters in de tijd van Shakespeare economisch functioneerden. Door corona zijn de theaters nu al een jaar dicht. In de tijd van Shakespeare was dat standaard, toen zat men met de pest. Wanneer je spreekt over kunstfinanciering, zijn dat ongelooflijk interessante elementen.”
Dirk De Corte faciliteert workshops voor teams. Vanuit die ervaringen raakte hij getriggerd door conflictsituaties.
Dirk: “Een conflict wordt vaak als een probleem gezien. Nochtans, als je conflicterende ideeën hebt, komt daar misschien nog wel iets uit. Du choc des idées jaillit la lumière, zegt men in het Frans. Persoonlijk geloof ik daar nogal in. In Vlaanderen heerst een cultuur die zeer moeilijk met meningsverschillen omgaat. Daarom moeten we aan onze universiteit jongeren leren om in te zien waarom iemand iets zegt waar jij het totaal niet mee eens bent. Want het is wél belangrijk wat die andere zegt, want misschien zit er toch iets in waar je iets mee kan doen.”
Beluister de volledige podcast via Spotify, Apple Podcasts, YouTube of SoundCloud: