Voor dit goede doel verzamelen we beweegminuten

Nog anderhalve week en de Keep Moving Challenge zit erop. 150 teams behaalden reeds het einddoel, en dat betekent alvast ook een bijdrage van 150 keer 20 euro (of 3000 euro) van onze universiteit aan het fonds voor studenten met financiële problemen. Maar wat doet dat fonds juist? Dimitry Beuckelaers van het Universiteitsfonds Antwerpen en Fleur Zagers van het Departement Sociale, Culturele en Studentgerichte Diensten leggen het voor je uit.

Hoe is dit fonds ontstaan?

Dimitry Beuckelaers: “De coronapandemie sloeg wereldwijd heel hard toe. Ook bij onze studenten. Veel studenten die hun studies zelf moeten financieren, kwamen door de coronacrisis in moeilijkheden omdat ze hun studentenjob of -jobs door de maatregelen verloren zagen gaan. Heel veel horeca- en andere bedrijven sloten immers al dan niet tijdelijk hun deuren. Zelfs vandaag de dag nog.”

“Het is understatement om te zeggen dat onze studenten in een onzeker en onstabiel vaarwater terecht kwamen. Een bekommernis die we vanuit het Universiteitsfonds Antwerpen meteen aangrepen om ermee aan de slag te gaan. In samenwerking met het Team Diversiteit en de Studentgerichte Diensten van de Universiteit Antwerpen sloegen we de handen in elkaar om studenten in financiële nood te helpen door donaties mogelijk te maken. We deden zowel extern als intern naar personeel verschillende oproepen om studenten te steunen door een vrijblijvende gift te doneren via het Universiteitsfonds Antwerpen.”

“In 2020 hebben we 26 studenten geholpen en in 2021 zitten we ondertussen aan 8 studenten.”

Fleur Zagers, Departement Sociale, Culturele en Studentgerichte Diensten

Kwamen er al veel giften binnen?

Dimitry Beuckelaers: “Tot op heden kunnen we spreken over een bedrag van zo’n +18 000 euro. Al moeten we hier wel even met twee woorden spreken. Er kwam in 2020 immers een schenking toe vanuit een vereffening van de Stichting Internationaal Tehuis voor Hoogstudenten Libertas Humanitas. Die schenking bedroeg bijna 14 000 euro. Op advies van het Universiteitsfonds Antwerpen heeft de adviescommissie besloten om dit bedrag ook aan studenten in nood te laten bestemmen.”

“In het kader van de huidige beweegchallenge kwamen er tot nu toe enkele donaties binnen van geëngageerde donateurs en personeelsleden, goed voor een bedrag van zo’n 500 euro. We hopen natuurlijk dat nog meer mensen een warm engagement willen opnemen voor studenten in financiële nood.

Hoe wordt het geld precies besteed?

Fleur Zagers: “Het geld van het Universiteitsfonds Antwerpen gaat naar studenten die momenteel niet voldoen aan alle voorwaarden om in aanmerking te komen voor onze sociale toelage. Die studenten kunnen wel aantonen dat er financiële problemen zijn vanwege COVID-19. Het gaat hierbij bijvoorbeeld over internationale studenten die niet aan de nationaliteitsvoorwaarden voldoen, maar nu in financiële moeilijkheden zijn gekomen doordat ze geen studentenjob meer vinden.”

“Dit kan ook gaan over Belgische studenten die niet aan de pedagogische voorwaarden voldoen voor onze sociale toelage of door een andere reden toch niet in aanmerking komen, maar wel financiële moeilijkheden ervaren. We bekijken alle dossiers individueel en bespreken die dan in onze Commissie Sociale Toelage.”

“Het is understatement om te zeggen dat onze studenten in een onzeker en onstabiel vaarwater terecht kwamen.”

Dimitry Beuckelaers, Universiteitsfonds Antwerpen

Hoe kunnen studenten hulp vragen en hoeveel deden er dat al?

Fleur Zagers: “In 2020 hebben we 26 studenten geholpen en in 2021 zitten we ondertussen aan 8 studenten. Wanneer een student financiële moeilijkheden ervaart, kan hij/zij/die onze hulp inroepen door een aanvraag in te dienen via de Sociale Dienst (socialedienst@uantwerpen.be). Wij bekijken dan samen met hen alle mogelijke opties.”

Op de website van het Universiteitsfonds Antwerpen getuigen enkele studenten over hoe de coronacrisis hen financieel raakte, en hoe ze voor heel wat onzekerheid zorgde.

Geef tijdens de laatste week van de Keep Moving Challenge dus nog even het beste van jezelf en steun zo onze studenten die de financiële hulp kunnen gebruiken.

Je kan ook zelf een bijdrage storten. Alle details hierover lees je op de website.