PRESS > SPEAK schrijfwedstrijd 2020

Ieder jaar organiseert de Universiteit Antwerpen de PRESS > SPEAK presentatiewedstrijd. Jonge onderzoekers stellen daarbij hun onderzoek voor in 5 minuten, nadat ze een grondig voorbereidingstraject volgden. Zo zetten ze hun eerste stappen in wetenschapscommunicatie. Parallel met die presentatiewedstrijd kunnen onderzoekers ook deelnemen aan de PRESS > SPEAK schrijfwedstrijd. Het doel? Een vlotte en duidelijke tekst van max. 1000 tekens schrijven waarin ze hun onderzoek voorstellen. Ook bij de schrijfwedstrijd volgden de onderzoekers eerst een coaching sessie.

De resultaten van de schrijfwedstrijd kon je de voorbije jaren steeds terugvinden onder de rubriek ‘Onderzocht’ in Pintra Magazine. Ook op de Pintra Blog zetten we deze traditie verder. Hieronder ontdek je de resultaten van de PRESS > SPEAK schrijfwedstrijd 2020.

Een sixpack na een beroerte: de weg naar herstel

Tamaya Van Criekinge
Faculteit Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen
Revalidatie en Kinesiterapie (REVAKI), Onderzoeksgroep Beweging Antwerpen (MOVANT)

Kinesitherapeuten zijn het erover eens dat romptraining – het versterken van je buik- en rugspieren – na een beroerte van uiterst belang is om zelfstandigheid te herwinnen. Je romp is namelijk betrokken bij verscheidene bewegingen zoals reiken, rechtstaan en wandelen.

Je hebt het ongetwijfeld al wel eens meegemaakt dat je na een intensieve sportsessie je buik- of rugspieren stijf en pijnlijk aanvoelden. Denk eens terug hoe beperkend het was telkens een spier begon te zeuren bij een bepaalde beweging. Stel je nu eens voor geen controle te hebben over deze bewegingen… Lastig, niet? Daarom dienen mensen met een beroerte hun romp te trainen om al deze bewegingen zo optimaal mogelijk uit te voeren.

In mijn doctoraatsonderzoek ging ik na in welke mate de spieren van 39 beroertepatiënten zich na een intensief romptrainingsprogramma tijdens het stappen aanpasten. Rompoefeningen blijken te zorgen voor meer vermoeidheidsresistente rugspieren wat gepaard gaat met een meer rechtopstaande houding. Als gevolg zal het wandelpatroon van beroertepatiënten drastisch verbeteren door niet alleen snellere, maar ook grotere en smallere stappen te nemen.

Isala schrijft mee aan een betere geschiedenis

Sarah Ahannach
Faculteit Wetenschappen
Milieu Ecologie en Toegepaste Microbiologie (ENdEMIC)
www.isala.be

Wij willen de gezondheid van vrouwen op ieders radar brengen door voor de eerste keer het vaginaal microbioom op grote schaal in kaart te brengen. In de afgelopen 40 jaar zijn er geen significante doorbraken geweest in het behandelen van blaas- en vaginale infecties. Ondanks dat de Wereld-gezondheidsorganisatie een wereldwijde toename van vaginale infecties heeft gerapporteerd.

De micro-organismen in de vagina, ook wel vaginaal microbioom genoemd, zorgen voor een optimale werking van het voortplantingskanaal en beschermen vrouwen tegen infecties. Een verstoring van dit microbioom wordt gelinkt aan problemen bij zwangerschap, risico op soa’s en psychosociale problemen. Met het Isala-project willen we vrouwen bewustmaken van de cruciale rol die deze goede micro-organismen hebben.

We willen vrouwen ‘empoweren’ om door middel van Citizen Science zelf vaginale stalen te nemen en zo het heft in eigen handen te nemen. Verder willen we het onderwerp bespreekbaar maken en het taboe hierrond doorbreken. Tenslotte willen we de maatschappelijke impact van een divers onderzoeksteam in de kijker zetten. Samen kunnen wij een betere geschiedenis voor vrouwen schrijven.

PRESS > SPEAK 2021

Ook in 2021 komt er een nieuwe PRESS > SPEAK presentatie- en schrijfwedstrijd. Meer info hierover volgt binnenkort. Hou alvast de website in de gaten.