Nu alle reallifeontmoetingen en netwerkevents voor een enige tijd uitgesteld zijn, is het belangrijker dan ooit dat jouw LinkedIn-profiel fris en aantrekkelijk oogt. Het is namelijk jouw online visitekaartje.
Collega Lothar van Diessen adviseert je om de tijd ‘in uw kot’ aan te grijpen om je profiel een lenteschoonmaak te geven. Bekijk de elf tips uit onderstaande video.
1. Een actuele profielfoto
Je profielfoto zorgt voor de eerste indruk die bezoekers krijgen van je profiel, en dus ook van jou. Een gouden regel: je gezicht moet duidelijk zichtbaar zijn.
Daarnaast let je best op enkele zaken:
- Scherp en duidelijk (bv. geen weerspiegeling in je brilglazen)
- Witte of rustige achtergrond
- Maak een sympathieke indruk
- Toon je van je beste kant, maar wees eerlijk: geen foto van tien jaar geleden.
Goede voorbeelden?
Kijk eens naar de profielfoto’s van Alexander Van den Eynden, Christine Lippens of Annick Schramme.
2. Een frisse banner
Je hebt de mogelijkheid om een afbeelding als banner van je profiel te gebruiken. Zoek een foto met een knipoog naar je expertisedomein of naar de universiteit. Een beeld dat bij jou past, maakt je profiel onmiddellijk een stuk attractiever.
Houd er wel rekening mee dat je niet de eigenaar bent van elke afbeelding die je op Google kan vinden. Waar vind je foto’s die je wél mag gebruiken?
- In je eigen fotoarchieven
- Op je eigen smartphone
- Op beeldbank.uantwerpen.be: na inloggen (!) vind je honderden foto’s die je als UAntwerpen medewerker kan en mag gebruiken als banner.
- Op websites waar je gratis foto’s met een Creative Commons Zero (CC0) licentie kan downloaden, zoals Pixabay en Unsplash.
Goede voorbeelden?
Koen Pepermans gebruikt op zijn profiel een foto van zijn faculteitsgebouwen als banner. Zo straalt hij als faculteitsdirecteur fierheid uit. Prof. Marc De Keuster is gespecialiseerd in de financiële markten. Op zijn profiel prijkt een geldbiljet. Nicky Van Sande werkt op de personeelsdienst van onze universiteit. Ze gebruikt op haar profiel een foto van enkele UAntwerpen collega’s.
3. Een duidelijke headline
Voorzie je profiel van een goede headline. Hoe maak je er zo een?
- Vermeld je huidige functie(s)
- Vermeld je huidige werkgever of je eigen bedrijf
Duidelijke voorbeelden?
Kijk eens op het LinkedIn profiel van Koen Vandenbempt, Barbara Dzikanowice of Kim Van Overvelt.
Wil je in extra in het oog springen met je headline?
Dan kan je ook een emoji 👋 , extra skills, een quote, … in je headline integreren. Opvallende voorbeelden daarvan vind je op de profielen van Hans Verboven en Ann Segers.
4. Je huidige work experience
Voeg zeker je huidige jobtitle toe bij je work experiences. Je vult daarbij de universiteit of je faculteit in als werkgever. Het logo van UAntwerpen zal op die manier verschijnen bij je werkervaring.
Wat je nog kan toevoegen aan je work experience?
- Startdatum
- Een beschrijving van je job
- Media: foto’s, video’s, links, presentaties, …
Uiteraard kan je hetzelfde doen voor jobs die je eerder uitoefende aan UAntwerpen of elders. Daarbij kan je ook een einddatum opgeven.
Hoe vollediger je LinkedIn-profiel is, hoe meer het de functie van digitaal cv op zich neemt.
Goede voorbeelden?
Kijk eens naar de ‘work experiences’ op de profielen van Dimitry Beuckelaer, Adriaan Herremans en Margot Bloemen.
5. Een eigen URL en andere contactgegevens
Standaard eindigt de URL van je LinkedIn profiel op een 10-tal cijfers. Bijvoorbeeld: https://www.linkedin.com/in/guy-hubens-a4561951/
Bij de sectie ‘contact info’ kan je een eigen URL claimen. Doe dit zeker. Dat oogt mooier op je visitekaartje, op je papieren cv of in je e-mailhandtekening.
Goede voorbeelden?
Propere URL’s kan je opmerken bij
- https://www.linkedin.com/in/sonjaapers/
- https://www.linkedin.com/in/joanna-vervoort/
- https://www.linkedin.com/in/frederikswennen/
Nu je toch bij je ‘contact info’ bent, kan je meteen eventueel ook deze zaken aanvullen:
- Je e-mailadres
- Je Twitter-naam
- Je website (uantwerpen.be/naam-voornaam of www.uantwerp.be/en/staff/voornaam-naam/)
6. Een krachtige introductie
Schrijf een korte tekst (‘summary’) over jezelf en post die in de ‘About/over’-sectie bovenaan je profiel. Sommige bezoekers van je profiel zullen op basis hiervan al beslissen of ze verder scrollen of je profiel verlaten.
Wat je kan vermelden in je introductie:
- Jouw expertise(s)
- Je professionele interesses
- Waar je eventueel naar op zoek bent (PhD onderzoekers, funding, …)
- Hoe men jou kan/mag contacteren (LinkedIn-message, e-mail, …)
Goede voorbeelden?
Bekijk de ‘Over/About’-sectie op het profiel van Anine Van de Ryck, Joris Beckers of Patrick Van Eecke.
7. Uitgelichte content
Onder de ‘About’-sectie van je profiel kan je bepaalde zaken uitlichten in de ‘Featured’-sectie. Wat kan je uitlichten?
- Eerdere berichten of artikels die je gepost hebt
- Links naar andere websites
- Media: foto’s, documenten, video’s of presentaties.
Goede voorbeelden?
Herman Van Goethem licht op zijn profiel de link uit naar de webshop waar je zijn meest recente boek kan bestellen. Piet Van Hove licht op zijn profiel een voorzitterskandidatuur uit. Silvia Lenaerts licht op haar profiel de webpagina’s van haar onderzoeksgroep uit.
8. Een lijstje met skills
Voeg je skills toe. Zo kunnen de bezoekers van je profiel zo snel zien waar je beweert goed in te zijn. Je kan maximaal 50 skills toevoegen. Om een bescheiden indruk te geven, is het aangeraden om de symbolische grens van 25 skills enkel beredeneerd te overstijgen. Vraag zeker collega’s om je te onderschrijven, en onderschrijf zelf je naaste collega’s voor enkele skills. Zo help je elkaar.
Er is nog een extra reden om zeker voldoende skills toe te voegen: de woorden die je als skill vermeldt, gebruikt het algoritme van LinkedIn als metadata voor zoekopdrachten. Wil je graag gevonden worden als iemand een expert zoekt in ‘consumentenrecht’? Vermeld dit woord dan zeker als skill, maar ook in andere tekstblokken op je profiel. Zo verhoog je de kans dat bedrijven, journalisten of kandidaat-studenten jou vinden als ze die zoekterm ingeven.
9. Een ingevuld profiel
De meest belangrijke secties bespraken we hierboven al. Toch kan je nog veel andere zaken ook in- en aanvullen. Denk aan:
- Gevolgde opleidingen en cursussen
- Behaalde diploma’s en certificaten
- Gesproken talen
- Patenten
- Publicaties
- Projecten
- Awards
- …
Hoe meer, hoe beter? Niet per se. Als het te veel wordt, is het niet meer overzichtelijk voor de bezoekers. Neem alleen je belangrijkste verwezenlijkingen op. Dan springen die extra in het oog.
Goede voorbeelden?
Enkele collega’s die verschillende LinkedIn-secties strategisch benut hebben zijn Filip Lardon, Christa Sys en Yanou Ramon.
10. Een profiel in meerdere talen
LinkedIn geeft je de mogelijkheid om je profiel zelf te vertalen naar een of meerdere extra talen. Dit kan zeer interessant zijn als je een netwerk hebt dat verschillende talen spreekt.
Je kiest één taal als default. Bezoekers die LinkedIn gebruiken in een taal waarin je geen profiel hebt, komen op je defaultprofiel uit. Als je een Nederlandstalig en een Engelstalig profiel hebt, is het waarschijnlijk aangewezen om de Engelstalige variant als default aan te duiden.
Met taalvarianten van je profiel voeg je extra metadata toe. Het gevolg is duidelijk én positief: men zal internationaal nog vaker op jouw profiel terechtkomen.
11. Een link op je UAntwerpen-webpagina
Nu je LinkedIn-profiel opgefrist is, is het nog interessant om de link te leggen vanop je Nederlandstalige en Engelstalige UAntwerpen-webpagina. Die bereik je via www.uantwerpen.be/naam-voornaam (NL-versie) en www.uantwerp.be/en/staff/voornaam-naam/ (ENG-versie).
Je kan een mooie ‘Follow me on LinkedIn’-button toevoegen, zoals je die kan aantreffen bij onder andere Pierre Van Damme, Caroline Tas en Sven Buyle.
Hoe je je UAntwerpen webpagina kan aanpassen, lees je hier. Nu je toch je webpagina aan het bewerken bent, kan je meteen ook controleren of je profielfoto, headline en introductie op de UAntwerpen-website nog up-to-date zijn. Indien niet, kan je hiervoor uiteraard opnieuw beroep doen op het foto- en tekstmateriaal dat je gebruikt of gemaakt hebt voor de opfrissing van je LinkedIn-profiel.
Veel succes!
Heb je vragen of suggesties? Aarzel niet om te mailen naar lothar.vandiessen@uantwerpen.be of me een berichtje te sturen via mijn LinkedIn-profiel.