Genderinclusief communiceren, hoe doe je dat?

Hij, zij of die, zijn, haar of hun. Hoe spreek jij mensen aan? Ben je wel 100% zeker van iemands genderidentiteit? In het kader van IDAHOT, de Internationale Dag tegen Holebifobie en Transfobie op 17 mei, focuste UAntwerpen dit jaar op genderbewust en genderinclusief communiceren. Ook jij kan daarmee aan de slag en zo draag je actief bij tot een inclusievere maatschappij.

‘Dames’ en ‘heren’, ‘hem’ en ‘haar’, onze Nederlandse taal weerspiegelt nog steeds de heersende hetero- en gendernorm. Ook op basis van iemands kledij, kapsel, naam of stem veronderstellen we meteen welke genderidentiteit of seksuele oriëntatie die persoon heeft. Maar naast de binaire gendercategorieën ‘man’ of ‘vrouw’, zijn er heel wat mensen die zich hier niet in thuis voelen en die zich beter voelen bij een andere, non-binaire genderidentiteit. Die personen zijn taalkundig onzichtbaar, wat ook hun maatschappelijke onzichtbaarheid versterkt.

Wanneer we een persoon – onbewust, door een foute inschatting, of bewust – foutief aanspreken, misgenderen we die persoon. In het bijzonder voor non-binaire en transpersonen gebeurt dit vaker. Voor sommigen maakt dit weinig uit, voor anderen is het een pijnlijke ervaring. Om ervoor te zorgen dat iedereen zich gezien voelt voor wie hij/zij/die is, is het belangrijk dat we ieders genderidentiteit erkennen. En dat doen we door genderinclusieve communicatie.

Wat kan jij doen?

Iedereen moet zichzelf kunnen zijn aan UAntwerpen en daarom gaan we dit jaar verder dan de symbolische acties rond IDAHOT op 17 mei. Op www.uantwerpen.be/communiceer-positief vind je verscheidene infofiches die jou op weg helpen om genderinclusief te communiceren. Je leest er meer over:

• Het gebruik van voornaamwoorden in je (e-mail)handtekening
  • Genderinclusieve aansprekingen
  • Genderinclusieve formulieren
  • Genderinclusieve teksten
  • Het meten van genderidentiteit in kwantitatief onderzoek

Je zal merken dat zelfs een taal als het Nederlands, schijnbaar in de greep van een tweeledig (gender)idee, relatief makkelijk aan te passen is.

Whatever

Om dit initiatief extra in de kijker te zetten, werkten Team Diversiteit en het LGBTQ+ netwerk naast de infofiches ook een visuele campagne uit op de campus. Campusdichter Esohe Weyden schreef het gedicht ‘Gewichtigheid’ dat je terugvindt aan onze bibliotheken. Studenten en medewerkers werden uitgenodigd hun creatieve bijdrage te delen op de ramen errond.

Daarnaast maakten we met de affiches ‘Whatever, just wash your hands’ duidelijk dat onze toiletten er voor iedereen zijn. Man, vrouw, transgender of non-binair persoon.

De campagne kreeg ook heel wat positieve reacties.

“Ik heb nu al naar de fiches verwezen omdat een student continue “hij” gebruikte en in de plaats van het nu allemaal te moeten uitleggen, kan ik gewoon de link doorsturen.”

Doctoraatsstudent UAntwerpen

“Ik ben tevreden dat hier aandacht voor is. De T in LGBT wordt zo vaak vergeten of over het hoofd gezien; dit is dus heel hartverwarmend!”

Medewerker UAntwerpen

“Ik ben mama van een non-binair kind (die zich nog niet lang geleden geout heeft) en ik betrap mij er nog dikwijls op de verkeerde voornaamwoorden voor hen te gebruiken. Hierdoor ben ik wel gemotiveerd om mij in te zetten om gendergelijkheid meer zichtbaarheid te geven en mensen te sensibiliseren.”

Medewerker UAntwerpen

“Mijn vriend, die niet verbonden is aan UAntwerpen, heeft zelfs zijn handtekening aangepast met zijn voornaamwoorden en linken naar de campagnepagina. Hij heeft al wel wat positieve reacties gekregen van collega’s binnen zijn bedrijf.”

Medewerker UAntwerpen

Taal evolueert. Evolueer jij mee?