Op maandag 23 november is het eindelijk zo ver. Wie dan surft naar www.uantwerpen.be zal onze website misschien niet meteen herkennen, want die steekt in een heel nieuw jasje.
Nochtans bleef de inhoud dezelfde … Vanwaar dan het verschil? Die inhoud wordt nu gedragen door een volledig vernieuwde ‘heilige drievuldigheid’
- een nieuwe, future proof, databasearchitectuur,
- een nieuwe webadmin,
- een totaal vernieuwd webdesign.
Mobile first, gebruiksvriendelijk en toegankelijk webdesign
In 2016 startten we samen met Internet Architects een traject op om de website de volgende jaren stapsgewijs te optimaliseren. Drie zaken stonden zeker op ons verlanglijstje:
- de website mobile first maken om het stijgend aantal surfers op smartphone beter van dienst te zijn,
- de website toegankelijker maken voor mensen met een beperking,
- de website gebruiksvriendelijker maken op basis van gebruikersonderzoek.
Samen met Internet Architects kozen we voor de internationaal toegepaste toptakenmethodologie van Customer Carewords. Deze methode hielp ons om beslissingen te nemen op basis van cijfers, en prioriteiten te leggen op basis van toptaken, zowel van de gebruikers als van onze organisatie.
De website werd de volgende jaren binnenstebuiten gekeerd: gebruikersenquêtes, toptakenanalyse, bezoekcijfers en klikgedrag, gebruikerstesten op toptaken en navigatie, een audit door Anysurfer (het label voor toegankelijke websites), workshops met onze belangrijkste editors.
Resultaat:
- een toptakenrangschikking,
- een roadmap met alle verbeterpunten voor de website,
- een geoptimaliseerde navigatieboom,
- de eerste voorstellen voor een redesign.
Future proof databasearchitectuur
Om het redesign mogelijk te maken was er echter werk aan de winkel achter de schermen van de website. In de huidige (‘oude’) website zat alles met elkaar verstrengeld: lay-out, sjablonen, inhoud, webadmin, applicaties die er in de loop der jaren waren bijgebouwd… Een nieuw design toepassen op deze webarchitectuur was niet zomaar mogelijk, en eigenlijk ook niet wenselijk.
Alors: reculer pour mieux sauter
E-Campus dook onder de motorkap en leverde een titanenwerk. Applicaties zoals de online aanmelding, de formulieren, de vakbeschrijvingen … werden als aparte eilanden op andere omgevingen ondergebracht.
Het ‘hart’ van de website, alle inhoud, migreerde naar een moderne en duurzame databankarchitectuur die onafhankelijk staat van de voorkant van de website. De database is nu een flexibel geheel en een goede basis om zaken uit te breiden en te verfijnen. Kers op de taart: 130 000 regels code werden herleid tot minder dan 20 000!
Headless én tailless content management systeem (CMS)
Zo zetten we met de universiteit meteen de stap naar een ‘headless én tailless CMS’. Dat betekent dat de drie entiteiten (databank met alle inhoud, webadmin en front-end) losstaan van elkaar en met elkaar communiceren via stukjes code.
Dit ‘headless en tailless CMS’ kan in de toekomst verschillende communicatiekanalen gaan voeden, zoals bv een studenten- of personeelsplatform, beeldschermen, redactie-omgeving voor brochures …
Internet Architects zorgde intussen voor de front-end. Op basis van de bestaande contentelementen kreeg een nieuw design vorm, zodat alle bestaande inhoud kon doorstromen van de nieuwe databank naar de vernieuwde front-end.
De nieuwe website is volledig mobile first gemaakt, waardoor we het stijgend aantal surfers op smartphone beter van dienst zijn.
Nieuwe webadmin
Als sluitstuk ontwikkelde E-Campus ook een volledig vernieuwde en gebruiksvriendelijke webadmin. De honderden editors die de website telt kunnen nu aan de slag in een Engelstalige webadmin die snel, intuïtief en efficiënt werkt.
Sinds 21 september konden alle editors de nieuwe webadmin uittesten en onder de knie krijgen. Vanaf 26 oktober bereidden zij mee de lancering voor van de nieuwe website, want na de migratie van alle inhoud viel er wel wat opknapwerk uit te voeren.
Nieuwsgierig naar het resultaat?
Neem al eens een kijkje achter de schermen, maar opgelet: je moet eerst ingelogd zijn via VPN! Ook als je op de campus aan het werk bent.
Wat met mijn persoonlijke pagina?
Alle info op jouw persoonlijke pagina is overgenomen (deze komt ook grotendeels automatisch uit de personeelsdatabank). De persoonlijke pagina’s zitten ook in een nieuw jasje. Door het hele migratietraject is het wel nog even niet mogelijk om je foto aan te passen. Voor het aanpassen van je introtekst of ‘Mijn website’ is een workflow beschikbaar.
Met dank aan …
Internet Architects, de collega’s van E-Campus, de communicatieverantwoordelijken van de Werkgroep Communicatie, alle decentrale webeditors, onze jobstudentes Zahra, Charlotte en Marieken, en de collega’s van het Departement Communicatie.