De pluim – Marc Van Laeken

In de rubriek ‘De pluim’ zet een medewerker telkens een collega in de bloemetjes. Deze keer geeft Carla Uwents (Milieudienst) de pluim door aan Marc Van Laeken (Departement Infrastructuur).

Beste Marc

Toen ik zelf de pluim kreeg van Veronique Verhoeven voelde het een beetje vreemd om te lezen hoe anderen m’n werk zien. Van jou ben ik zeker dat je het wegwuift als er lof over je gesproken wordt, dus ik weet niet eens of ik je er een plezier mee doe, met deze pluim. Ik ben wel blij dat ik hier iets mag vertellen over jou en de ongelooflijke inzet die je elke dag opnieuw aan de dag legt, al zo veel jaren.

De dag dat ik aan UAntwerpen begon, hoorde ik al over je. Je had er immers voor gezorgd dat er een bureau bijgeplaatst was in het kantoor waar ik terecht zou komen – onzichtbaar maar onmisbaar.

En zo zullen vele collega’s je wel kennen: als een rustige verschijning, met je blauwe stofjas, vaak in gezelschap van je collega Serge in de witte camionette, altijd een groet met een knik paraat.

Jij bent de man die onze campus in Wilrijk kent van voor er sprake was van een campus, en als verhuizer (en vroeger standenbouwer) ken je intussen werkelijk élke hoek van élke campus. Als conciërge ben je ook perfect op de hoogte welke events er elk jaar terugkomen op Campus Drie Eiken, dus weet je ook precies wat daar voor nodig is. Ontelbare brandalarmen, overstromingen, stroompannes en omgewaaide bomen zijn er bij nacht en ontij (en op kerstavond) intussen gepasseerd, en dan zorg jij telkens voor een correcte eerstelijnsverbinding met de collega’s van preventie of de collega’s van infrastructuur.

Maar waar ik je eindeloos voor bewonder, is hoe je een feilloze inventaris in je hoofd hebt van het opgeslagen meubilair, verspreid over al die campussen. Een vergaderzaal die opnieuw moet worden ingericht, een extra tafel voor een jobstudent of gastdocent, zitmeubilair dat vervangen mag worden in een wachthal, en waar iets anders voor gezocht wordt, een toonkast voor verloren voorwerpen of een extra geefkast… Je hebt dat allemaal ergens in stock, want je hebt voelsprieten voor wat er nog zal hergebruikt worden, ander meubilair is dan al naar de kringwinkel afgevoerd. Een verhuis die jij doet, gebeurt altijd met de grootste zorg alsof het voor jezelf was.

Het mooiste herbruikverhaal waar jij voor gezorgd hebt, zijn de lockers van de bibliotheek van de Stadscampus. Toen je hoorde dat die vrijkwamen maakte je een ontwerp om op Campus Drie Eiken in verschillende gebouwen de lockers in andere configuraties te hergebruiken. Je had immers gemerkt dat er nood aan was. Met hulp van de collega’s van de mechanische werkplaats, zijn de sloten aangepast zodat studenten ze met een eigen hangslotje kunnen gebruiken.

Op die manier zorg jij al jaren voor een maximaal circulair gebruik van materialen, al lang voor die hippe term ingevoerd werd. Duurzaamheid nog voor er een woord (en een functie) voor was – ‘gewoon’ als een goede huisvader, zorgzaam en toegewijd.

Dankjewel Marc, om er elke dag mee voor te zorgen dat het hier goed toeven is. Er zouden er meer mogen zijn als jij!

Warme groet

Carla

PS: En dan heb ik nog niet kunnen vertellen over die wilgentenen die je bent gaan ophalen bij een collega, waardoor onze GreenOffice-studenten vlotjes hun boomplantactie aan de weide van diergeneeskunde konden uitvoeren.