Sluit het jaar warm af

Het einde van het jaar komt stilaan dichterbij en wat is er nu mooier dan het jaar afsluiten met een warme daad? Hiervoor slaan het Universiteitsfonds Antwerpen en Team Diversiteit de handen in elkaar. Zij willen jou warm maken om nog voor het einde van het jaar een gift te doneren. Zo maken we zelf onze eigen Warmste Week.

Een gift doneren kan voor één van de drie projecten die we hieronder naar voren schuiven. Doneren aan de Universiteit Antwerpen kan via het Universiteitsfonds Antwerpen. Voor elke gift vanaf 40 euro krijg je een fiscaal attest en recupereer je 45% via je personenbelasting. Een win-win voor jou én het goede doel.

Steun studenten in nood

Studeren kost geld. Dat is niet voor elke student even makkelijk. Tijdens de coronapandemie kregen heel wat studenten het financieel nog moeilijker om hun studies te kunnen blijven bekostigen. Maar het probleem beperkt zich niet enkel tot de coronapandemie. Heel wat studenten vallen door de mazen van het net.

Ook voor Ilias El Kostit, student aan de Universiteit Antwerpen, nam het financiële plaatje vaak de bovenhand: “Mijn studies gingen eigenlijk ten onder aan de tijd die ik moest investeren in de verschillende studentenjobs die ik deed om al mijn kosten te kunnen betalen. Door een beroep te doen op ‘studenten in nood’ via de Sociale Dienst kon ik me uiteindelijk meer focussen op mijn studies en minder op werken.”

Kilian Van Looy, alumnus aan de Universiteit Antwerpen, schetst waarom de financiële steun via de Sociale Dienst zo’n grote hulp was: “De financiële steun die ik kreeg, heeft ervoor gezorgd dat ik me meer op mijn studies kon focussen, uiteindelijk mijn diploma kon halen en nadien ook een job vond.”

Het Departement Sociale, Culturele en Studentgerichte diensten merkt dat de vraag naar financiële ondersteuning steeds groter wordt. Daarom sloegen het Universiteitsfonds Antwerpen en Team Diversiteit samen met de Sociale Dienst de handen in elkaar voor het project ‘studenten in nood’. Op die manier helpen we hulpbehoevende studenten met jouw giften. Zo geef jij hen de kans om een mooie toekomst uit te bouwen en geef je vandaag om morgen. Mooi toch?

Kilian Van Looy, alumnus aan de Universiteit Antwerpen, is hier het perfecte voorbeeld van. “De financiële steun die ik kreeg van studenten in nood via de Sociale Dienst heeft ervoor gezorgd dat ik me meer op mijn studies kon focussen, uiteindelijk mijn diploma kon halen en nadien ook een job vond. Ik ben alle diensten aan de universiteit en mensen die dit mee mogelijk hebben gemaakt absoluut heel dankbaar hiervoor.”

Ontdek het volledige verhaal rond ‘studenten in nood’ en steun hen.

Doorbreek mee het taboe van menstruatiearmoede

De Universiteit Antwerpen wil actief iets doen aan het probleem van menstruatiearmoede. Helaas rust hier nog een heel groot taboe op dit onderwerp. Maar voor steeds meer mensen die menstrueren is het aankopen van menstruatieproducten steeds een groter probleem vanwege de hoge kosten. Nochtans gaat het hier om een basisbehoefte. Door jouw vrijblijvende gift kan je mee helpen het taboe te doorbreken en ervoor zorgen dat de Universiteit Antwerpen studenten kan helpen die in menstruatiearmoede verkeren.

Doneer voor menstruatiearmoede

Bouw mee aan gelijke onderwijskansen voor jongeren

Binnen de Universiteit Antwerpen zorgt het Tutoraat-project ervoor dat we jongeren in het secundair voorbereiden op de instroom naar het hoger onderwijs. De focus ligt vooral op jongeren met achtergrondkenmerken die we in verband kunnen brengen met onderwijsongelijkheid. Hiervoor zetten studenten aan de Universiteit Antwerpen zich in als tutor. Ze begeleiden jongeren met uitdagende vakken en fungeren als rolmodel. Op die manier willen we jongeren in het secundair inspireren om de stap naar het hoger onderwijs te durven zetten.

Steun gelijke onderwijskansen

Ben je benieuwd naar wat Team Diversiteit binnen de Universiteit Antwerpen allemaal doet om inclusie en diversiteit te bevorderen? Neem dan zeker eens een kijkje op de website.

Geef vandaag nog om morgen

Vind jij het belangrijk dat we studenten en jongeren gelijke kansen geven op het vlak van onderwijs of dat we kunnen voorzien in hun basisbehoeften? Twijfel dan niet langer en doneer nog voor het einde van het jaar voor een project naar jouw keuze! Bovendien geniet je van een fiscaal voordeel van 45% bij iedere gift vanaf 40 euro.

Niet gevonden wat je zocht? Naast de drie bovenstaande projecten zijn er nog tal van andere projecten waarvoor je vrijblijvend kan doneren. Door de veelheid aan topics waarmee onze universiteit bezig is, vind je gegarandeerd een project dat jouw nauw aan het hart ligt. Jouw donatie heeft meteen een positieve impact dus waarom nog wachten.

Geef vandaag om morgen en doneer aan het Universiteitsfonds Antwerpen via www.uantwerpen.be/doe-een-gift.

Meer warme eindejaarsinitiatieven? Bekijk het overzicht op Pintra.