Dit was Radio Unifiësta

Wat doe je als je nog geen fysiek personeelsfeest kan organiseren? Radio maken! Op donderdag 20 mei zorgden we met Radio Unifiësta voor een namiddag vol achtergrondentertainment in het (thuiswerk-)bureau van de medewerkers van UAntwerpen. Dat deden we met muziek, originele reclamespotjes, quizzen en verhalen en berichten van, voor en door collega’s, voor 870 unieke kijkers en 567 unieke luisteraars.

Van 12 tot 17 uur loodste radio-DJ Tom De Cock ons door Radio Unifiësta, een radioshow gemaakt door en voor medewerkers van de Universiteit Antwerpen. We vulden de namiddag met de UAntwerpen Top 50 waarvoor medewerkers hun drie favoriete platen konden insturen. Je kan die top 50 ook terugvinden op Spotify.

Nieuw op de campus

Maar er was meer dan dat. Zo trokken we elk uur twee keer naar de campus om eens te zien wat daar in het voorbije coronajaar allemaal veranderd is, en waar onze mensen mee bezig zijn. Zo namen we een kijkje op Campus Drie Eiken waar Gebouw Q een totale make-over kreeg, en op Campus Groenenborger gingen we langs in de volledig vernieuwde bibliotheek.

Nog op Campus Drie Eiken bouwen we Vaccinopolis. Een innovatiecentrum voor vaccinologie en infectieziekten dat we willen bouwen op 1 jaar tijd.

Wie onder andere in Vaccinopolis zullen werken, zijn Leen Suykens en haar collega’s van het CEV (Centrum voor de Evaluatie van Vaccinaties). Zij hebben er enkele drukke, maar boeiende maanden opzitten, want ze werkten mee aan de ontwikkeling van het Johnson & Johnson-vaccin, een van de vaccins in de strijd tegen COVID-19.

Plots een nieuwe job

We hoorden heel wat flexibele collega’s die zich het voorbije jaar halsoverkop moesten inwerken in een nieuwe functie. Zo kon Veerle Van den Broeck vorig jaar aan de slag gaan bij de Preventiedienst en werken Bart en Karel als coronasteward op de campussen.

Heel wat van onze komida-medewerkers helpen sinds vorig jaar ook bij de organisatie van coronaveilige examens op de campus en in Antwerp Expo. In de beurshallen vinden in juni al voor de vierde keer examens plaats.

Vlaggetjes

Voor An Mees waren haar eerste weken aan UAntwerpen ook zeer bijzonder. An werd vlak voor de eerste lockdown aangenomen als nieuwe receptioniste voor Campus Drie Eiken, maar zij werd meteen opgenomen in het coronateam en zorgde zo o.a. mee voor de bevlagging in onze aula’s.

Op onze campussen vind je momenteel niet alleen vlaggetjes terug in aula’s om op een coronaveilige afstand van mekaar te zitten, er zitten ook vlaggetjes in de grond. Dat is voor Curieuzeneuzen in de Tuin. Een groot burgeronderzoek naar hitte en droogte in de Vlaamse tuinen, met ook meetpunten op onze campussen.

Allemaal baby’s

Tussen de campusbezoekjes door hielden we ook een minibabyshower bij de Faculteit Bedrijfswetenschappen en Economie, waar maar liefst zes collega’s tegelijk zwanger zijn.

En we zetten onze jarige medewerkers in de bloemetjes, onder wie Jill Meirte van het Departement Revalidatiewetenschappen en Kinesitherapie.

Een écht UAntwerpen-radionieuws

Ieder uur voorzagen Viona Daelemans en Evi Hofmans van het Departement Marketing en Communicatie ons ook van een Radio Unifiësta-nieuws, zodat iedereen op de hoogte was van de laatste nieuwtjes van onze universiteit.

Bart Peeters

We ontdekten verborgen talenten, en zorgden voor leuke verrassingen. Zo werd Jeaninne Veenendaal verrast door Bart Peeters, met wie ze telkens mee op het podium stond als koorzangeres in zijn Lotto Arena-concerten.

Internationale medewerkers

Beginnen aan een nieuwe job tijdens de coronacrisis is alles behalve evident, en al zeker niet als je ook aan een nieuwe job in een ander land begint. Gabriele Paris uit Italië vertelt hoe zijn eerste maanden aan UAntwerpen waren.

Voor Ngan Tran was het voorbije jaar een pak moeilijker. Ngan kon eind 2019 aan haar PhD aan UAntwerpen beginnen, en normaal gezien zouden haar man en zoontje haar na drie maanden vergezellen in België. Maar toen kwam COVID-19, en die drie maanden werden zeven lange, moeilijke maanden waarin Ngan gescheiden was van haar gezin. Gelukkig zijn ze hier uiteindelijk toch geraakt en is het gezin weer gelukkig samen.

Een trotse rector

Tot slot kwam ook rector Herman Van Goethem langs in de radiostudio. Hij presenteerde samen met Tom De Cock het einde van de UAntwerpen Top 50, maakte de winnaar van het leukste reclamespotje bekend en had nog een warme boodschap voor alle medewerkers van de Universiteit Antwerpen.

Herbekijk/-beluister Radio Unifiësta

Heb je stukken gemist van Radio Unifiësta, of wil je het gewoon nog een keertje volledig herbeluisteren? Dat kan via onderstaande video’s.

Met dank aan Studio Sonart, en alle UAntwerpen-medewerkers die van Radio Unifiësta een succes maakten.