Post uit Australië van Hedwig Neels

Tussen 20 en 27 oktober ging Hedwig Neels mee op prinselijke missie in Australië, onder leiding van H.K.H. prinses Astrid en verschillende ministers, en in het gezelschap van dr. Thomas Mathieu, hoofd van het departement Sportgeneeskunde bij het UZA en titularis Sportgeneeskunde voor de master geneeskunde aan UAntwerpen. Die missies organiseert het Agentschap voor Buitenlandse Handel elk jaar gemiddeld twee keer. Hedwig Neels vertelt over haar ervaring.

Een delegatie van 315 Belgen vertrok eerder deze herfst naar Sydney en Melbourne. De meeste bedrijven die meededen aan de missie, hadden een economisch gedreven deelname. Hedwigs deelname daarentegen was veeleer gericht op maatschappelijke valorisatie en het verder uitwerken van een sterk netwerk. Een netwerk met partijen in de academische sector, maar ook in de sport- en medische sector.

UAntwerpen en het UZA willen namelijk in een toekomstig samenwerkingsproject (onder leiding van dr. Thomas Mathieu) een state of the art sportmedisch centrum lanceren. Hedwig Neels, die experte is in de domeinen Women’s en Pelvic Health, wil met veel passie en enthousiasme binnen dat project een Center of Excellence For Female Athletes uitbouwen.

Net daarom stonden er in Sydney vele boeiende bezoeken en events gepland, vertelt Hedwig. “We bezochten prachtige academische sportmedische en sporttechnische centra in Sydney en Melbourne. Het was inspirerend om te leren hoe zij met sportassociaties en onderzoeksgroepen en onderwijsinstellingen samen financiering verzamelen en valoriseren. Ze hebben prachtige faciliteiten, genieten dagelijks van al die sportieve activiteiten en verzamelen ontzettend veel data en stageplaatsen. Inspirerend!”

Bouwstenen voor samenwerking

Daarnaast stond er ook een bezoek aan het Australian Institute of Sport op de planning, waar diverse experten en bestuurders een toelichting gaven over hun strategieën en projecten. Zo konden ze kennis delen en (vrouwelijke) atleten versterken op alle vlakken. De eerste bouwstenen voor verdere samenwerking werden down under ook gelegd!

Maar ook vanuit België werden evenementen voorbereid. Zo organiseerden Willem Bruyndonx en Dimitri Geelhand De Merxem een alumni-event in Sydney, waar uitwisselingsstudenten en alumni een boeiend symposium over AI bijwoonden en genoten van een prachtige receptie.

Daarnaast kreeg iedereen de kans om hun ambities te pitchen bij de andere Belgische deelnemers, vertelt Hedwig. “Dat gebeurde tijdens een prachtig event in het wereldbefaamde Marvelstadion. Zelfs Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Astrid was er aanwezig! Het was een prachtige kans om onze duidelijke doelstellingen over women’s health bij vrouwen in de sport na te streven.”

Practice what you preach

In Australië hanteerde Hedwig het principe “Practice what you preach”. “Dagelijks maakte ik tijd om in de prachtige omgeving even te lopen of te fietsen”, vertelt ze. “Dat gaf me genoeg energie om dit prachtige en drukke programma af te werken.”