10 jaar revaki aan UAntwerpen

De opleiding revalidatiewetenschappen en kinesitherapie (kortweg revaki) zette amper 10 jaar geleden voet aan de grond op onze universiteitscampus. Daarvoor behoorde de opleiding toe aan de hogeschool. Prof. Ulrike Van Daele – hoofddocent revalidatiewetenschappen en kinesitherapie – blikt samen met ons terug op het afgelopen decennium.

In 2013 vond de opleiding revalidatiewetenschappen en kinesitherapie een nieuwe thuis bij de Faculteit Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen. De opstart kende verschillende uitdagingen: de grootte van de groep werd onderschat, er waren onvoldoende leslokalen, studenten volgden les op zowat elke campus van de universiteit en ook het personeel zat verspreid over verschillende campussen.

Open deur

Maar gedurende de voorbije tien jaar hebben de opleiding revaki en de onderzoeksgroep MOVANT een heel positief traject afgelegd met steun van de faculteit.

“De deur staat altijd open”, vertelt Ulrike. “En in een sfeer van open en eerlijke communicatie werken we goed samen.”

Dat de opleiding revaki goed bezig is, bewijzen onder andere de twee zeer positieve onderwijsvisitaties in 2016 en 2020 en de positieve onderzoeksvisitatie van de onderzoeksgroep MOVANT in 2014. Momenteel bereidt de opleiding de onderzoeksvisitatie van 2024 voor en verwacht ze weer een mooi rapport.

Kleine groepen

Momenteel telt de opleiding ruim 1.000 studenten. Kwaliteitsvol vaardighedenonderwijs voor al deze studenten is het uithangbord van de opleiding. Dankzij onderwijs in kleine groepen ontstaat er een nauwe band tussen lesgevers en studenten. Dat is wat de opleiding aan de universiteit in Antwerpen onderscheidt van andere gezondheidsopleidingen in Vlaanderen.

“We zoeken voortdurend naar voldoende middelen om onze hoge standaarden duurzaam te onderhouden”, licht Ulrike toe. “Hopelijk kunnen we in de toekomst extra docenten aanwerven om ons onderwijs kwaliteitsvol te kunnen blijven aanbieden.”

Groeikansen

Deel uitmaken van de universiteit en de faculteit heeft de opleiding heel wat groeikansen geboden. Zo werden er ook state of the art-labo’s uitgebouwd en geraakte de opleiding betrokken bij verschillende Europese projecten. Het aantal publicaties per jaar verdrievoudigde op 10 jaar tijd.

Interdisciplinaire samenwerking

Ook op het vlak van interdisciplinaire samenwerking draagt de opleiding revalidatiewetenschappen en kinesitherapie haar steentje bij op het werkveld. De interdisciplinaire samenwerking binnen en buiten de faculteit heeft een boost gegeven aan zowel onderzoek als onderwijs. De interuniversitaire opleidingsgroep Oedema of de internationale samenwerking rond de behandeling van littekens (Scar Academy), het postgraduaat musculoskeletale kinesitherapie of de permanente vorming bekkenbodemrevalidatie, de rol in het schoudernetwerk Vlaanderen of de expertise rond bekkenbodemgezondheid (Pelvic Floor) zijn slechts enkele voorbeelden die dat aantonen.

“We hebben een fantastisch team aan lesgevers, onderzoekers en gouden collega’s die bergen werk verzetten”, zegt Ulrike. “Het revaki- en MOVANT team maakt vandaag trots en volwaardig deel uit van de Faculteit Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen van de Universiteit Antwerpen.”

De 10-jarige samenwerking werd dan ook gevierd op de beleidsdag van de faculteit. Daarnaast tonen we ook graag enkele foto’s van professionele verwezenlijkingen en gezellige momenten met collega’s uit ons revaki-archief.