Gezond eten begint op school

Wat gebeurt er als een school gezonde voeding aan haar leerlingen aanbiedt? Dat onderzoeken Hayat Bentouhami, prof. Hilde Bastiaens, prof. Inge Glazemakers en prof. Lidia Casas van FAMPOP. Voor het project ‘Smakelijke School’ kregen zij de vraag van de stad om de evaluatie op zich te nemen.

Jong geleerd is oud gedaan. Daarom moedigt Stad Antwerpen gezonde voedingsgewoonten aan met het project ‘Smakelijke School’. In dat project worden lagere scholen ondersteund om kinderen in contact te brengen met gezonde voeding. Hoe ze dat invullen beslissen de scholen zelf. Zo is het mogelijk om een keer per week een gezonde snack te voorzien voor elke leerling, maar een gezonde interventie kan ook vaker, bijvoorbeeld in de vorm van elke dag een kom soep.

Een team UAntwerpen-onderzoekers kreeg van de stad de vraag om dit project te evalueren. Hayat Bentouhami neemt als onderzoeker het voortouw. “Twee jaar lang vergelijken we twee ‘lage intensiteitscholen’ – dus scholen die bijvoorbeeld wekelijks iets aanbieden – met twee ‘hoge intensiteitsscholen’, die pakweg elke dag gezonde voeding aan de leerlingen geven”, vertelt Hayat.

Prof. Hilde Bastiaens en Hayat Bentouhami, onderzoekers naar gezonde scholen

Testen op de tablet

Dat doet het team op verschillende manieren. Om te beginnen is er een kwantitatief luik, licht Hayat toe. “We testen bijvoorbeeld de concentratie, het kortetermijngeheugen en informatieverwerking door leerlingen testjes te laten maken op een tablet. We zijn in november begonnen met de nulmeting, in mei 2024, september 2024 en mei 2025 volgen er nog vervolgmetingen.”

Daarnaast maakt ook een kwalitatief luik deel uit van het onderzoek. “We willen ook weten wat de mensen die betrokken zijn, vinden van het project”, vertelt promotor prof. Hilde Bastiaens, die het kwalitatieve luik begeleidt. “Daarom gaan we in gesprek met kinderen, ouders, leerkrachten en de directie aan de hand van interviews en focusgroepgesprekken.  Zo willen we ook te weten komen of er een impact is van de interventie bij de leerlingen en hun gezin: Is er iets veranderd thuis? Merken de leerkrachten iets bij de leerlingen?”

Gezonde gewoontes thuis

Naast Hayat Bentouhami en prof. Hilde Bastiaens werken nog twee personen mee aan het project: epidemioloog prof. Lidia Casas neemt de kwantitatieve kant mee voor haar rekening als copromotor, en prof. Inge Glazemakers – de tweede copromotor – ondersteunt vanuit haar achtergrond als psycholoog.

Hayat hoopt op positieve resultaten van Smakelijke Scholen. “We beschouwen het project als succesvol als we zien dat er ook thuis iets verandert omdat kinderen op school een discours over gezonde voeding hebben meegekregen. Dat ouders zeggen dat ze ook meer aandacht gaan besteden aan gezonde gewoontes.”