Stuvers: wie zijn ze, wat doen ze, wat drijft ze?

Liselotte Bal

Altijd al willen weten wat die stuvers nu eigenlijk doen aan onze faculteit en in de Studentenraad? Dan ben je bij mij aan het juiste adres! Mijn naam is Liselotte Bal en ik zit in mijn eerste masterjaar geneesmiddelenontwikkeling-apotheker. Ik ben al twee jaar actief als stuver aan onze faculteit en in de Studentenraad.

Een stuver, of studenten vertegenwoordiger, komt op voor alle studenten van zijn of haar faculteit en kan dit doen op verschillende niveaus. Via ASK-stuwer, de koepelvereniging van de buitencampus, ben ik in het verhaal van de Studentenraad gerold. Als ‘onwetende’ student is die stap naar de Studentenraad toch groot, want welk mandaat past nu juist bij mijn interesses en hoeveel werk kruipt er in zo’n mandaat? Gelukkig staan de leden van de Studentenraad open voor vragen en is er genoeg informatie te vinden over de verschillende mandaten.

Zelf was ik in mijn eerste jaar ‘vrij verkozen’ in de Studentenraad en had ik een plaatsje in de Onderwijscommissie Farmaceutische Wetenschappen als plaatsvervanger. Als vrij verkozen stuver heb je een heel algemeen mandaat in de Studentenraad. Dit is eigenlijk het perfecte mandaat om een eerste keer te proeven van de taken en de werking van de Studentenraad.

Campagne foto van twee jaar geleden.

Ik wist helemaal niet wat ik moest verwachten van mijn eerste Algemene Vergadering of AV. Is dit een formele vergadering waar ik met moeilijke woorden moet goochelen om mijn punt duidelijk te maken? Of kan ik toch gewoon zeggen wat ik denk? Het klinkt misschien heel cliché, maar ik was aangenaam verrast. Er hangt een gezellige sfeer tijdens een AV en je mening wordt zeker gewaardeerd.

Ik heb nooit gedacht: “Wat heb ik nu weer gezegd?” Na die eerste AV ben ik nooit nog met tegenzin naar een vergadering vertrokken. Er zijn ook steeds lekkere broodjes, en soms zelfs zoetigheden, voorzien door de Komida. Want laat ons eerlijk zijn: good food, wie zegt daar nu neen op?

Wat een stuver doet en waarin je inspraak hebt, hangt allemaal af van welk mandaat je opneemt. De onderwijscommissies of OC’s zijn opleidingsgebonden vergaderingen waar het studieprogramma, de kwaliteit van de opleiding en de opleidingsreglementen besproken worden. Vaak zijn de stuvers die hierin zetelen ook de ‘jaarverantwoordelijken’ en zijn zij hét aansprekingspunt voor de studenten. Zo zijn ze regelmatig verantwoordelijk voor de communicatie tussen studenten en proffen over bijvoorbeeld de aanvragen tot lesverplaatsingen of kleine bezorgdheden over bepaalde vakken. Als stuver ben je beschermd, dus je hoeft je geen zorgen te maken dat proffen je erop afrekenen dat je je mening durft uit te spreken tijdens vergaderingen. Er zetelt ook nog één stuver per opleiding in de Faculteitsraad. Hier worden de facultaire regels en onderwijsdossiers (denk aan een curriculumwijziging) besproken.

Naast deze facultaire mandaten zijn er ook de centrale mandaten in de Studentenraad, zoals de Onderwijsraad, de Stuvoraad, de facultaire stuvers en zelfs stuvers die mee zetelen in de Raad van Bestuur van UAntwerpen.

Dit jaar zetelde ik in de Studentenraad als facultaire stuver. Die is eigenlijk de vertegenwoordiger van de hele faculteit, maar ondersteunt ook mee de stuvers uit de OC’s en de Faculteitsraad. Tijdens het facultaire overlegorgaan komen alle stuvers van de faculteit samen en worden verschillende zaken besproken die dan meegenomen worden bij het maken van centrale beslissingen.

Hoe een facultair overleg eruit ziet op de Dag van de Stuver.

De Studentenraad formuleert tijdens het jaar verschillende adviezen en denkt elk jaar mee na over het Onderwijs- en Examenreglement (OER). Mobiliteit rond de campussen, examenvormen en gerelateerde problemen zijn enkele voorbeelden van onderwerpen die aan bod komen tijdens de AV’s van de Studentenraad. Andere problemen met de studentenvoorzieningen zoals het plaatsgebrek in de Komida en de openingsuren van de bibliotheek worden aangekaart via de Stuvoraad. Allemaal super belangrijk dus!

Wat leuk is aan Stuver zijn, is dat je in contact komt met verschillende studenten van alle richtingen op de universiteit. Zo bouw je een breed netwerk op en kan je veel van elkaar leren.

In de Studentenraad gaat het er niet altijd even serieus aan toe, en gelukkig maar. Zo is er ieder jaar een studentenraadweekend met overdag workshops en ’s avonds een teambuilding. Na de evenementen van de Studentenraad, zoals de Dag van de Stuver en het Studentenoverlegcomité, is er ook altijd een receptie die je kan gebruiken om te netwerken met andere studenten of om eens een babbeltje te slaan met de rector himself!

Waarom ik het zelf nog altijd zo graag doe? Omdat ik altijd blijf bijleren. De ene keer leer je hoe je het beste een vergadering leidt, de andere keer hoe je jouw mening het beste overbrengt. Daarnaast is het heel leuk om zoveel verschillende mensen met een eigen visie te ontmoeten. Die vaardigheden zijn zeker een voordeel in de rest van je carrière!

Hopelijk komt daar een jaar leuke ervaringen bij! Om ervoor te zorgen dat we een zo breed mogelijk publiek bereiken, heb ik mezelf dit jaar terug kandidaat gesteld, samen met twee andere stuvers. Cheyenne Yseboodt (studente diergeneeskunde) gaat volgend jaar hopelijk mijn plaatsje als facultaire stuver overnemen en Brenda Brinkman (studente diergeneeskunde) stelt zich kandidaat om in de Onderwijsraad te zetelen voor onze faculteit. Alleszins twee supergemotiveerde en capabele stuvers in spé die het ongetwijfeld heel goed gaan doen en die zeker jouw stem verdienen!

Kom jij ook stemmen voor jouw favoriete stuver?

Studenten die zich dit jaar kandidaat stellen voor verschillende mandaten.

Artikel geschreven door Liselotte Bal. Studentenredactie: Jolien Hendrix. Eindredactie: Miep Demuynck en Els Crauwels.