Serpil, Sevgi en Fatma Degirmenci. Drie zussen, alle drie afgestudeerd aan de Universiteit Antwerpen. Serpil en Sevgi in de farmaceutische wetenschappen, Fatma in de biomedische wetenschappen. Na hun studies kozen ze er alle drie voor om ook de educatieve master in de gezondheidswetenschappen te volgen.
Kunnen jullie jezelf kort even voorstellen en vertellen welke studies jullie hebben gedaan?
Serpil: “Ik ben Serpil, afgestudeerd in farmaceutische wetenschappen aan de Universiteit Antwerpen. Daarnaast heb ik een educatieve master in gezondheidswetenschappen gevolgd, met de focus op farmaceutische wetenschappen en chemie. Momenteel werk ik als apotheker in een officina in Lier.”
Sevgi: “Ik ben Sevgi, ook afgestudeerd in farmaceutische wetenschappen aan de Universiteit Antwerpen en heb dezelfde educatieve master gevolgd als Serpil, met vakdidactieken in chemie en gezondheidswetenschappen. Ook ik werk als apotheker in Lier.”
Fatma: “Mijn naam is Fatma, en ik heb biomedische wetenschappen gestudeerd, eveneens aan de Universiteit Antwerpen, met een master in moleculaire werkingsmechanismen van ziekten. Na mijn studies heb ik de educatieve master in gezondheidswetenschappen gevolgd, gericht op medische wetenschappen en biologie. Ik werk momenteel in de Research & Development (R&D )-afdeling als formulator voor cosmetische producten en medical devices.
Serpil: “Ik vind de sociale
rol die je hebt als
apotheker heel waardevol.”
Wat sprak jullie aan in farmaceutische wetenschappen?
Serpil: “In het middelbaar vond ik biologie en chemie erg interessant, vooral de biochemische processen en de werking van het lichaam. Farmaceutische wetenschappen combineren die aspecten perfect. Daarnaast vind ik de sociale rol die je als apotheker hebt heel waardevol; je hebt direct contact met patiënten en helpt hen met hun gezondheid. De jobzekerheid was ook een belangrijke factor.”
Sevgi: “Voor mij speelde al van jongs af aan de droom om apotheker te worden. De werking van geneesmiddelen boeide me enorm. In dit beroep kan ik wetenschappelijke kennis combineren met het directe helpen van patiënten, wat het vak voor mij heel betekenisvol maakt.”
En in biomedische wetenschappen?
Fatma: “Ik wilde vooral begrijpen hoe het menselijk lichaam functioneert en hoe ziekten zich ontwikkelen. De ontwikkeling van therapieën, vooral voor genetische aandoeningen, fascineert me enorm. Biomedische wetenschappen boden mij de basis om die interesse te volgen.”
Waarom hebben jullie besloten om ook de educatieve master te volgen?
Fatma: “We vinden het belangrijk om niet alleen vakinhoudelijke kennis te hebben, maar ook om die effectief te kunnen overbrengen. De educatieve master helpt daarbij. Deze opleiding stelt ons in staat om anderen te inspireren en te begeleiden in hun leerproces, of dat nu in een klaslokaal is of in een professionele omgeving. Het gaat niet alleen om lesgeven, maar ook om in elke context helder te kunnen communiceren. Het opent daarnaast ook nieuwe carrièremogelijkheden.”
Wat leerden jullie in de educatieve master?
Sevgi: “We hebben vooral onze didactische vaardigheden aangescherpt, zoals lesvoorbereidingen maken, leerdoelen formuleren, en omgaan met verschillende leerstijlen. Praktijkervaring opdoen door stages was een belangrijk deel; zo konden we de theorie direct toepassen en onszelf verder ontwikkelen als leerkracht.”
Fatma: “Ervaring in het werkveld is cruciaal; de praktijk verduidelijkt de theoretische kennis.”
Hoe hebben jullie de combinatie van werk en studie ervaren?
Serpil: “Het was zeker een uitdaging om te combineren. Het vergde veel discipline en een strakke planning, zeker in drukke periodes zoals examenweken of bij het voorbereiden van lessen. Stages plannen terwijl je fulltime werkt, is niet eenvoudig, maar uiteindelijk geeft het veel voldoening.”
Wat zijn jullie toekomstplannen? Willen jullie meteen naar het onderwijs of eerst nog ervaring opdoen?
Serpil: “Ik wil eerst meer ervaring opdoen in de apotheek en daarna misschien richting onderwijs gaan, maar dan wil ik nog wel deels in het werkveld blijven om bij te blijven met de nieuwste ontwikkelingen.”
Sevgi: “Voor mij zou de ideale toekomst een combinatie zijn. Ik wil graag eerst een aantal jaren in de apotheek werken voordat ik het ga combineren met lesgeven. Zo blijft mijn kennis over het vakgebied steeds up-to-date.”
Fatma: “Ik wil me voorlopig nog verder ontwikkelen binnen mijn vakgebied. In de toekomst zie ik mezelf mogelijk deeltijds richting het onderwijs gaan, maar eerst wil ik een stevige basis aan werkervaring opbouwen. Dat helpt me om studenten beter te begeleiden vanuit mijn eigen praktijkervaring.”
Sevgi: “Ik wil graag eerst een aantal jaren in de apotheek werken voordat ik het ga combineren met lesgeven.”
Waarom vinden jullie praktijkervaring belangrijk voor het onderwijs?
Serpil: “Ervaring in het werkveld is essentieel omdat je zo de theorie uit je studie direct kunt toepassen in de praktijk. Het helpt ons om realistische voorbeelden en casussen te gebruiken in onze lessen, wat het leerproces voor studenten veel tastbaarder maakt. Bovendien leren we zelf ook continu bij door te werken, waardoor we beter op de hoogte blijven van de nieuwste ontwikkelingen en veranderingen in het werkveld.”
Sevgi: “Inderdaad, en door het directe contact met patiënten leer je hoe je omgaat met veelvoorkomende vragen en uitdagingen. Dat kan ik in de klas weer doorgeven. Die ervaring kan je niet volledig uit boeken halen.”
Fatma: “Absoluut, ervaring in het werkveld is voor mij cruciaal, omdat de praktijk vaak de theoretische kennis verduidelijkt. Hoewel boeken een sterke basis bieden, komt de echte leerervaring pas als je zelf situaties meemaakt. Praktijkervaring stelt me in staat om kritisch te blijven, bronnen effectiever te evalueren en te begrijpen hoe theorieën in de realiteit worden toegepast.”