Zullen we na corona nog online shoppen bij de Chinese AliExpress en Wish?

Shoppen bij Chinese e-commerceplatformen als AliExpress en Wish is hot, want spotgoedkoop. Maar daar zou in de toekomst wel eens een einde aan kunnen komen. De spelregels zijn veranderd, en de coronacrisis laat ook op deze markt haar sporen na. Roel Gevaers en Wouter Dewulf weten er alles over.

Veel – vaak jonge – online shoppers kopen regelmatig producten bij Chinese e-commerceplatformen als AliExpress (onderdeel van Alibaba) en Wish. Reden: ze zijn spotgoedkoop. Met een paar klikken kan de prijsgevoelige consument een gsm-hoes bestellen voor 2 euro, een juweel voor 1,5 euro of zelfs een opblaasbaar zwembad voor 10 euro, inclusief verpakking en verzending.

Deze platformen zijn zowat concurrenten van discounters als Action geworden. Er is wel een klein nadeel aan verbonden: consumenten moeten soms tot 60 dagen op hun pakje wachten. Maar dat kan de kooppret niet drukken.

Goedkope dropshipmarkt staat onder druk

De Chinese e-commerceplatformen maken gretig gebruik van de goedkope verzendtarieven die China Post hen aanbiedt: enerzijds zeer goedkope verzendtarieven via luchttransport in postzakken tot in het land van bestemming; anderzijds goedkope lastmileservice van nationale posterijen voor de bezorging tot bij de consument thuis. Zo konden zij tot nu toe hun producten aan dumpprijzen aanbieden.

Deze goedkope dropshipmarkt zal de komende maanden zeer sterk onder druk komen te staan. De coronacrisis schudt namelijk die ganse supplychain door elkaar.

Minder vrachtruimte

Vanwege de COVID-19-situatie wordt er bijna geen belly space (ruimte in de buik van een passagiersvliegtuig) op de markt aangeboden. Deze vrachtruimte was vóór de coronacrisis goed voor meer dan de helft van de totale wereldwijde vrachtcapaciteit.

Dit capaciteitstekort resulteert in torenhoge vrachttarieven. De gemiddelde luchtposttarieven vanuit China naar havens in Europa zijn onlangs gestegen van ongeveer 0,75 USD/kg tot 7,5 USD/kg, een vertienvoudiging dus.

Bovendien krijgen momenteel de medische en B2B-volumes logischerwijs voorrang. Grote stapels postpakketten met bestemming Europa liggen nu op verzending te wachten in Guangzhou, Shenzhen en Shanghai.

Hogere importbelasting

De Europese Unie keurde onlangs een nieuwe belastingregeling goed voor dropshipping, de zogenaamde direct-to-consumer leveringen. Vandaag wordt alleen btw geheven op zendingen met een waarde van meer dan 22 euro, en zijn invoerrechten verschuldigd boven een waarde van 150 euro. Verschillende – voornamelijk Aziatische – verkopers verzenden daarom standaard pakketten per luchtpost omdat ze ervan uitgaan dat de kans op een waardecontrole door de douane vrij klein is. Maar vanaf 1 januari 2021 moet het btw-bedrag al worden toegepast vanaf 0 euro. Dit betekent dat alle geïmporteerde ‘goedkope’ goederen, zoals bijvoorbeeld de gsm-covers, in België minstens 21% duurder worden.

Nieuwe spelregels

Ook de Universal Postal Union (UPU) – waarbinnen wereldwijde postregels en -verdragen worden vastgelegd – heeft onlangs de spelregels veranderd. Een groot deel van de bestellingen uit China werden tot nu toe bij de consument bijna gratis aan huis geleverd via nationale posterijen, zoals Bpost.

Dit fenomeen vindt haar oorsprong in een 50 jaar oud verdrag dat China nog altijd beschouwt als een derdewereldland in de UPU. Die status houdt in dat nationale postbedrijven Chinese pakketten van minder dan 2 kg bijna gratis moeten afleveren aan huis.

Deze regel zal echter veranderen vanaf 1 juli 2020. De Trump-regering dwong de UPU afgelopen september om de afspraken waar vooral freeriders als China van profiteerden, te veranderen. Volgens de nieuwe regel kunnen postoperatoren binnen de UPU over een periode van 5 jaar de tarieven voor intercontinentale postzendingen verhogen.

Prognoses voorspellen dat de posttarieven tegen 2025 met minstens 150% gestegen zullen zijn.

Dure lokale spelers

Het gebruik van lokale lastmilespelers (zoals GLS, DPD, UPS) in plaats van klassieke posterijen als back-upoplossing is sinds de coronacrisis geen optie meer. De tarieven van deze operatoren liggen aanzienlijk boven de huidige UPU-tarieven. Door de hoge ‘coronavolumes’ die ze de voorbije maanden te verwerken kregen, lijkt het er bovendien op dat deze pakketspelers niet tegen lage verzendkosten nóg meer extra volumes willen aantrekken.



Einde van bestaand Chinees businessmodel

Deze vier factoren samen zullen een storm veroorzaken binnen de markt van goedkope intercontinentale online bestellingen.

Jammer voor de consumenten die graag spotgoedkoop online shoppen op Chinese platformen, want zij zullen binnenkort dieper in de geldbeugel moeten tasten.

De online spelers die de voorbije jaren gefocust hebben op een meer lokaal en/of continentaal logistiek model (zoals Zalando, Amazon, Bol) zullen beter kunnen standhouden omdat ze maar beperkt onderhevig zijn aan deze giftige cocktail van factoren. Maar het businessmodel van de Chinese online spelers zonder Europese hub loopt ten einde. Als Alibaba de Europese strijd om de online shopper wil blijven aangaan, is het van vitaal belang hun nieuwe hub in Luik, met lokale voorraden, zo snel als mogelijk operationeel te krijgen.

Meer informatie over de onderzoeksactiviteiten van Roel Gevaers en Wouter Dewulf vind je op de webpagina van het Departement Transport en Ruimtelijke Economie en C-MAT – Centre for Maritime & Air Transport Management.

The English article can be read on the Faculty of Business Economics blog page.

Verberg reacties