🎧 Eddy Van de Voorde: “Tien jaar geleden vond ik de havenfusie van Antwerpen en Zeebrugge veel relevanter dan nu.” | Profcast #26

In podcast-reeks ‘Profcast’ laten we elke week een professor van de Faculteit Bedrijfswetenschappen en Economie aan het woord. Deze week: Eddy Van de Voorde.

Professor Eddy Van de Voorde is al op emeritaat, maar kwam toch even bij ons langs om te praten over vrachtvervoermodellen en de havenfusie.

Eddy legt uit wat vrachtvervoermodellen inhouden: “Je maakt wiskundige modellen die je verder opbouwt tot een geheel. Met dat model probeer je de werkelijkheid na te bootsen. Je schat coëfficiënten die economisch interpreteerbaar zijn. Bijvoorbeeld hoe mensen gaan reageren op bepaalde prijsverhogingen. Je kan ze ook gebruiken voor het simuleren van bepaalde scenario’s.”

Eddy Van de Voorde heeft zijn twijfels bij de slaagkansen van de fusie van de havens van Antwerpen en Zeebrugge.

Eddy: “Tien jaar geleden zou ik het relevanter gevonden hebben dan nu. Daar zijn toen ook pogingen voor ondernomen, maar dat is niet doorgegaan omwille van het ego van twee CEO’s. Intussen werkt de Gentse haven samen met Vlissingen en Terneuzen. Daardoor zijn Antwerpen en Zeebrugge alsnog in elkaars armen gedreven. Of de fusie gaat lukken, ga ik zeker nog proberen onderzoeken. Levert de gefusioneerde entiteit meer op dan de totaliteit van de twee havens als ze elk apart zouden blijven doorgaan zijn? Je kan dat perfect simuleren en berekenen voor verschillende scenario’s.”

De professor verklaart het huidige tekort aan vrachtwagenchauffeurs.

Eddy: “Eind jaren 70 was er een hype rond het beroep van vrachtwagenchauffeur. Je kon reizen in de natuur en had veel vrijheid. Ondertussen is dat imago totaal gewijzigd. De chauffeurs die richting Calais moeten rijden, durven bepaalde parkings niet meer op. Door de opschaling vanuit Europa zijn Belgische bedrijven in de richting van de outsourcing van chauffeurs gaan kijken. Men heeft filialen opgericht in Oekraïne, Polen … De Belgische bedrijven hebben nu problemen met die filialen, want de Poolse chauffeurs komen niet graag meer naar hier. Zij kunnen nu ook een mooi loon verdienen in Polen én op tijd thuis zijn.”

 Beluister de volledige podcast via Spotify, Apple Podcasts, DS Podcast-app, YouTube of SoundCloud:
Hide comments

Leave a Reply