Alumna Eva inspireert bedrijven met de People Planet Profit Podcast

Alumna Eva Balemans lanceerde deze maand de People Planet Profit Podcast, waarin ze rolmodellen interviewt die zich inzetten om bedrijven duurzamer te maken. Zo hoopt ze anderen te inspireren om actie te ondernemen. Eén van haar eerste gasten was haar moeder, Vera Smets. Zowel moeder als dochter studeerden TEW: bedrijfskunde aan de UAntwerpen. Vera studeerde in 1989 af aan het toenmalige UFSIA, Eva in 2019.

Wat doen jullie nu?

Vera: “Ik voelde al snel dat ik voor mezelf wou werken. Daarom richtte ik Fincover op, met als slogan Finance is Fun. Ik probeer de brug te vormen tussen financials en non-financials. Vanaf dag één heb ik de bewuste keuze gemaakt om klein te blijven, maar wel succesvol en rendabel te zijn.

Eva: “Ik werd geïnspireerd door de carrièrekeuzes van mijn ouders, maar mijn interesse ligt meer bij marketing dan bij finance. Mijn moeder leerde me om respect te hebben voor iedereen en de dingen eenvoudig voor te stellen. Vandaag werk ik bij The House of Marketing als marketeer consultant.”

Hoe was jullie studententijd?

Vera: “Als ik in Antwerpen ben, probeer ik altijd even naar het Hof Van Liere te gaan. Dat voelt als thuiskomen. Tijdens mijn studies heb ik veel hulp gekregen van de proffen en assistenten, maar wel omdat ik er zelf achter vroeg. Toen mijn naam tijdens de proclamatie werd afgeroepen, dat was mijn ‘moment of glory’.”

Eva: “Wat ik me vooral herinner zijn de multidisciplinaire vakken en de gepassioneerde professoren. Mijn eigen passie lag nog steeds bij muziek, maar ik wou jobzekerheid. Mijn opleiding in TEW leerde me om als creatieveling ondernemend te zijn.”

Waarom People Planet Profit Podcast?

Eva Balemans

Eva: “Na mijn studies ben ik een jaar gaan rondreizen in Australië en Nieuw-Zeeland, en daar ben ik in contact gekomen met een totaal andere manier van denken. Het respect voor dieren, de wereld en de plaatselijke bevolking is er erg groot en dat heeft me aan het denken gezet.

Onze generatie stelt steeds hogere eisen, en wij kunnen zelf duurzaamheid op tafel leggen. Dat probeer ik met de podcast te doen. Iedereen kan wel wat inspiratie gebruiken om in actie te schieten, want ik geloof dat inspiratie beter werkt dan verplichting.”

Vera: “Als ouders zijn wij erg trots op haar. Ze heeft het toch maar gedaan. Niet alleen bouwt ze een netwerk uit, ze positioneert zichzelf meteen op de markt als sustainable marketeer.”

De eerste gasten?

Eva: “In de eerste aflevering sprak ik met mijn moeder over worklife balance, bewust klein blijven als ondernemer en duurzaam vrijwilligerswerk. In de tweede aflevering vertelde Vincent de Smet van EDMIRE hoe je producten circulair kan maken en CO2 kan verminderen. In de derde aflevering sprak ik met The Barn Biomarket. Zij helpen consumenten duurzaam te winkelen door ervoor te zorgen dat alle producten humaan in orde zijn, en met respect voor de boeren, het personeel, etc.”

Vera: “Als ondernemer word je vaak gestimuleerd om zo snel mogelijk zo groot mogelijk te worden. Ik heb bewust gekozen om dat niet te doen, omdat ik tijd wil investeren in mijn familie en mij via vrijwilligerswerk in wil zetten voor een betere wereld. Zo ben ik voorzitter van een VZW tegen armoede en vereenzaming. Ondanks dat mijn agenda overvol zit, kan ik alles doseren. Ik kies bewust voor wat mij gelukkig maakt.”

Marketing en duurzaamheid?

Eva: “De combinatie tussen marketing en duurzaamheid wordt nog vaak in vraag gesteld. Ik vind het net interessant als je kijkt naar de rol die marketing kan spelen in gedragsverandering. Jammer genoeg zijn nog steeds tal van voorbeelden van greenwashing, een praktijk waarbij een bedrijf meer investeert in zichzelf op de markt te zetten als duurzaam bedrijf, dan in het opzetten van duurzame initiatieven. Ik geloof dat je, als je als bedrijf de juiste balans vindt, er op lange termijn de vruchten van zal plukken.

Vera: “Klopt, nog te vaak wordt sustainability als kost gezien, maar het rendeert wel. Bill Gates haalde aan dat bedrijven die nu producten ontwikkelen om vb. global warming tegen te gaan, de successen van de toekomst zullen zijn. Veel bedrijven zien corporate social responsibility nog altijd als PR maar het is een gemiste kans als je daar niet iets mee doet.”

Hide comments