🎧 Walter Van Andel: “Het verdienmodel is slechts een onderdeel van het businessmodel van een organisatie.” | Profcast #40

In podcast-reeks ‘Profcast’ laten we elke week een professor van de Faculteit Bedrijfswetenschappen en Economie aan het woord. Deze week: Walter Van Andel.

Walter Van Andel is gastprofessor aan UAntwerpen en doet onderzoek naar businessmodellen.

Walter: “Elke organisatie probeert van waarde te zijn voor het betalende publiek, voor zijn werknemers en misschien zelfs voor zijn stad of omgeving. Om dat te kunnen leveren, moet je bepaalde activiteiten doen als organisatie. Dat zijn allemaal keuzes die je maakt: wat doe je wel, en wat doe je niet? Al die keuzes samen, zie ik als het businessmodel. Heel vaak wordt er onmiddellijk aan het verdienmodel gedacht. Dat is eigenlijk maar een onderdeel van je grotere businessmodel.”

Professor Van Andel focust zich vooral op de creatieve industrieën.

Walter: “Culturele en creatieve industrieën bestaan uit specifieke organisaties. Creativiteit en passie liggen daar aan de basis van de werking: architectuur, design, mode, podiumkunsten … Het maken staat er meer centraal dan het exploiteren. Er starten ook constant nieuwe organisaties en projecten op, want het is bijvoorbeeld heel makkelijk om muziek te maken en op Spotify te zetten. Er is veel beweging, maar we zien dat die organisaties het vaak moeilijk hebben om zich verder te ontwikkelen en om te groeien.”

Professor Van Andel doceert het opleidingsonderdeel ‘Cultureel ondernemerschap en innovatiemangement’ in de master cultuurmanagement.

Walter: “Dat is heel fijn om te doen. Het zijn allemaal studenten met een erg diverse achtergrond. Dat varieert van letteren en economie tot rechten of geschiedenis. Tijdens de les laat ik hen discussiëren over de werking van organisaties in de creatieve industrieën. Wat kan anders, beter of innovatiever? Elke student heeft daar een eigen mening over. Bijzonder leuk om te zien.”

Beluister de volledige podcast via Spotify, Apple Podcasts, DS Podcast-app, YouTube of SoundCloud:

Hide comments