Gebouw Z

Industriële Wetenschappen: bouwkunde

De omgeving rond Gebouw Z is zo aangelegd dat er veel mogelijkheden zijn voor studenten en onderzoekers om bouwkundige tests uit te voeren. Zo werd in 2017 het Cypats aangelegd; een slim fietspad met innovatieve oplossingen voor duurzaam asfalt. In de zomer wordt warmte opgeslagen in het fietspad. Die warmte wordt in de winter gebruikt om het fietspad te verwarmen. De opgeslagen koude van de winter zorgt dan weer voor afkoeling van het wegdek in de zomer. Hierdoor is het fietspad ook veiliger en zal het wegdek langer onbeschadigd blijven. De opslag van warmte en koude levert energie op die ook in omliggende gebouwen wordt gebruikt.

G.Z.022 – Beproevingslabo

In dit labo kunnen verschillende basistesten uitgevoerd worden op de meest courante bouwmaterialen zoals beton, mortel en asfalt. Het bepalen van de basiseigenschappen van bouwmaterialen, bvb. trek- en druksterkte, splijt- en buigsterkte, porositeit, is belangrijk binnen het ingenieursvak. wanneer je je materialen gaat kiezen om je ontwerpen te realiseren.

G.Z.027-028-029-030 – Asfalt- en bitumenlabo

Proefstukken in beton en asfalt vervaardigen, conditioneren en testen, het testen en karakteriseren van granulaten: dat gebeurt allemaal in deze laboruimtes. De testen zijn vooral gericht op de mechanische resistentie van de materialen. Voorbeelden zijn de wielspoorproef (asfalt), proctorproef (grond) en verwerkbaarheid (beton).

Industriële Wetenschappen: bouwkunde

G.Z.046 – Labo Materials & Machining (incl. klimaatkamers)

In ons goed uitgerust materiaalkundelabo testen we de basisingrediënten van een goed bouwkundig ontwerp. Voor we onze prototypes opstellen en de nodige materiaalkeuzes maken, testen we de treksterkte, hardheid, levensduur, etc. van verschillende materialen. In de klimaatkamer kan het hygrothermische gedrag van complexe structuren en bouwaansluitingen getest worden: zo worden materialen in de klimaatkamer onderworpen aan erg hoge of lage temperaturen.

Industriële Wetenschappen: elektromechanica

G.Z.062 – Fablab + UAntwerp Solar Boat: 3D-printers en andere machines om hét te maken

De deur van het fablab staat steeds open voor de studenten om met de allernieuwste digitale productietechnieken componenten voor hun opstellingen te maken. 3D-printers, volautomatische verspanende machines of lasersnijders: mogelijkheden genoeg om elke ingenieursdroom werkelijkheid te maken.

Industriële Wetenschappen: elektromechanica

G.Z.071 – Lab robotica: zie de industriële robots en de nieuwste collaborative robots aan het werk

Hier zijn alle robots vertegenwoordigd. Robots die ongestoord heel snel repetitieve taken moeten uitvoeren, de nieuwste cobots die mensen ondersteunen bij hun montagetaken of zelfs eigen creaties van onze studenten. Zo vind je hier ook dé eerste studentgecreëerde robothand die probleemloos tekst omzet in gebarentaal.

G.Z.171 – Lab elektrische motoren: van automobiel tot havenkraan

Elektrische motoren worden niet enkel gebruikt om grote pompen en compressoren in de chemische industrie aan te drijven. Ook bij de auto’s van de toekomst, het positioneren van drones en de gloednieuwe elektrische steps komen elektrische motoren aan te pas. In dit labo bekijken we de volledige scope van elektrische machines en ontwikkelen we samen met de studenten de meest optimale aansturing om topprestaties te leveren met deze motoren.

G.Z.543 – Lab energie: ontdek de verwarming en airconditioning van de toekomst

Gebouw Z, de thuis van al onze labo’s, is eigenlijk al een levend labo op zich. Maar ook het koelen of opwarmen van grote industriële processen kunnen we probleemloos nabootsen in ons energielabo. Energie uit de restwarmte van uitlaatgassen recupereren, vloerverwarming voor ijsvrije fietspaden in de winter, alles is hier mogelijk!

Industriële Wetenschappen: elektromechanica

G.Z.123 – Lab materiaalkunde: test de limieten van de nieuwe materialen in ons state-of-the-art lab

Er duiken zeer regelmatig nieuwe composietmaterialen op waarmee we lichte, maar zeer stevige machines, voertuigen en producten kunnen ontwerpen. In ons labo materiaalkunde kunnen we allerlei zaken opmeten. Zo kunnen we de sterkte op veel verschillende manieren testen vooraleer we voor een bepaald materiaal kiezen.