Binnen enkele maanden nemen 11.000 studenten uit het Antwerpse hoger onderwijs hun diploma in ontvangst, waaronder 2500 afstudeerders van de Universiteit Antwerpen. Een mijlpaal, maar ook het begin van een nieuw hoofdstuk. Om hen hierop voor te bereiden, organiseerde de Associatie Universiteit & Hogescholen Antwerpen (AUHA) op 26 februari de eerste editie van Moving Forward in Antwerp Expo. Het evenement werd een straf staaltje van samenwerking tussen alle partners. Moving Forward bood veel meer dan een klassieke jobbeurs: het werd een ontmoetingsplek voor talent, werkgevers en ondernemerszin.
Meer dan een jobbeurs
De overgang van studeren naar werken brengt veel vragen met zich mee. Waar vind je de juiste job? Is verder studeren een optie? Hoe start je als zelfstandige? Moving Forward gaf antwoorden. 250 bedrijven en organisaties stelden zich voor aan de aanwezige studenten van UAntwerpen, AP Hogeschool, KdG Hogeschool en Antwerp Maritime Academy. Naast vacatures en netwerkmogelijkheden kregen studenten ook inzicht in postgraduaatsopleidingen en specialisaties.
AUHA-voorzitter Jan van den Nieuwenhuijzen benadrukte het brede spectrum van het evenement:
“We koppelen studenten niet alleen aan werkgevers, maar geven ook ruimte aan jong ondernemerschap en innovatie. Zelfs internationale carrièremogelijkheden kwamen aan bod.”
Een succesvolle eerste editie
Om de studenten te overtuigen zich in te schrijven, werd een opvallende campagne gelanceerd met Sociaal Incapabele Michiel. Dat bleek een schot in de roos: 4000 studenten schreven zich in. Er waren er uiteindelijk 3000 aanwezig.
Het belang van dit initiatief is groot. De arbeidsmarkt is krap en afgestudeerden bevinden zich in een gunstige positie.
“Antwerpen stevent af op full employment. Er zijn meer vacatures dan nieuwkomers op de arbeidsmarkt. In alle sectoren – van zorg en techniek tot kunsten en exacte wetenschappen – zijn er doorgroeikansen.” aldus Van den Nieuwenhuijzen.
Een helder en overzichtelijk event dankzij slimme branding
Om Moving Forward een helder en gestructureerd karakter te geven, werd gekozen voor een uniforme branding zonder de merkkleuren van partnerinstellingen of bedrijven. Dit zorgde voor een rustige, professionele uitstraling. Elke sector – van zorg en ondernemen tot technologie en consultancy – kreeg een eigen kleur, zodat bezoekers snel hun weg vonden.
Ook studenten werden visueel herkenbaar: hun lanyard had de kleur van hun afstudeerrichting. Dit maakte het voor exposanten eenvoudiger om hen gericht aan te spreken, wat leidde tot waardevolle gesprekken. Een doordachte aanpak die het event niet alleen esthetisch aantrekkelijk, maar ook functioneel efficiënt maakte.
Sociaal Incapabele Michiel, mascotte van Moving ForwardEen uniforme brandingRector Herwig LeirsLanyards met kleuren van de afstudeerrichting
Deze eerste editie was alvast een succes. Dit initiatief wordt volgend academiejaar zeker herhaald.