Merchandising krijgt nieuwe look

Na de huisstijl was ook de merchandising van UAntwerpen aan een make-over toe. Van USB-sticks en balpennen tot teddybeertjes en vrolijke sokken: binnenkort zijn ze te koop. Bij de zoektocht naar een nieuwe leverancier stonden duurzaamheid, verantwoord ondernemen en creativiteit voorop.

Post-its, luxueuze balpennen, comfortabele hoodies en paraplu’s met het UAntwerpen-logo: gewoon leuke hebbedingen, toch? Ja en nee, horen we bij Alexander Van den Eynden en An Devaux van het Departement Marketing en Communicatie.

“Onze merchandising is bedoeld om het communitygevoel te verhogen, maar ook en vooral om in te zetten bij de werving van studenten”, legt Alexander uit. “Denk maar aan de Kinderuniversiteit en de Openlesdagen. Voor studiekiezers behoren die artikelen vaak tot het eerste fysieke contact met onze universiteit. In die zin moeten ze een verlengstuk zijn van onze normen en waarden en ook visueel helemaal aansluiten bij ons imago.”

Maatschappelijk verantwoord ondernemen

Vorig jaar liep het contract met de vorige leverancier ten einde. “Met de lancering van de nieuwe huisstijl moesten we sowieso onze merchandising vernieuwen. We hebben toen besloten om met een schone lei te beginnen. Bij de zoektocht naar een nieuwe partner focusten we sterk op duurzaamheid en verantwoord ondernemen”, vervolgt Alexander. Zo kwamen ze uit bij Compacon, een Nederlands bedrijf dat maatschappelijk verantwoord ondernemen hoog in het vaandel draagt. “Alle producenten waarmee het samenwerkt, ondertekenen een verdrag rond goede arbeidsomstandigheden. En het bedrijf werkt ook samen met tewerkstellingsprojecten”, verduidelijkt An.

In de mate van het mogelijke gaat Compacon in zee met lokale fabrikanten. Elk artikel is gemaakt van gerecycleerde grondstoffen en heeft een gekende oorsprong. “We laten ook alles in bulk toekomen, om het volume plastiek en vervuilend materiaal tot een minimum te beperken”, aldus An.

Dat het bedrijf tijdens de aanbestedingsopdrachten ook een gezonde dosis originaliteit en creativiteit aan de dag legde, speelde mee in de keuze. Zo kwam het zelf met het idee van leuke sokken met de U van ons logo als patroon. Alexander: “Het is fijn dat ze met ons mee denken. Toen ze hoorden dat we een eigen universiteitsbier hebben, stelden ze voor om ook een flesopener in ons aanbod op te nemen.”

Limited edition

Het nieuwe aanbod omvat een zogenaamde corporate line, die strikt aansluit bij de huisstijl en wordt gekenmerkt door een overwegend witte kleur. Daaronder balpennen, markeerstiften, sleutelhangers en meetlatjes. Alexander: “Daarnaast hebben we onze community line, die wat speelser is en de klemtoon legt op het rood van ons logo, met onder meer teddybeertjes, babyrompertjes, rode hoodies en paraplu’s. In de toekomst komen er sowieso nog zaken bij.” Geregeld spelen ze ook in op specifieke events. “Zo heeft Compacon een paar leuke ideeën voor de Kinderuniversiteit en de Infodag. Veel kan ik daar nog niet over verklappen, maar als zo’n artikel aanslaat, kan het een blijvertje worden”, aldus An.

De diensten en departementen kunnen ook zelf artikelen bij Compacon laten maken, bijvoorbeeld teddybeertjes of mokken met eigen logo of kleur. “In die zin is het fijn dat Compacon helemaal mee is met onze huisstijl”, zegt Alexander.

En wat met de overgebleven voorraad gadgets oude stijl? Die ging niet verloren, vertelt Alexander. “We hadden nog vrij veel vlaggen en spandoeken over. Intussen hebben we iemand gevonden die die spullen een tweede leven geeft. Jef Van Dyck, een alumnus van Productontwikkeling, recycleert ze tot nieuwe gadgets, zoals fietstassen en pennenzakken. Een klein aantal unieke items, waarvan we verwachten dat ze snel de deur uit zullen gaan.” Door corona viel de verkoop van de merchandising weliswaar grotendeels stil. Proclamaties, congressen en recepties werden massaal afgelast of vervangen door online events. “Al waren er ook faculteiten die het net in deze tijden belangrijk vonden om de studenten een fysiek cadeautje te kunnen aanbieden”, zegt Alexander.

De top vijf van An en Alexander

Of we tot slot nog hun persoonlijke top vijf van de leukste gadgets mogen weten? An en Alexander houden het op deze:

1. Starterspakket

Het starterspakket met een pen, vierkleurenpen, markeerstift, post-its, meetlatje, webcamcover, keycord, pennenzak en postkaart. Ook een leuk idee voor departementen die hun studenten aan het begin van het academiejaar met een geschenkje willen verwelkomen. Zo zijn ze meteen startklaar.

2. Sokken

Sokken met onze bekende U als patroon. “Van de drie voorstellen die we kregen, vonden we dit ontwerp het leukst. Het zal niemand ontgaan dat je aan UAntwerpen studeert”, lacht An.

3. Mok

Een klassieke mok van 30 cl voor wie de dag graag begint met veel koffie.

4. Teddybeertje

Een opvolger van het gekende teddybeertje. Getest en goedgekeurd door de kroost van Alexander. Vooral een hit bij (groot)ouders van afstudeerders.

5. Hoodie

De hoodie. Studenten kunnen in stijl naar de campus met een hoodie met logo, voor 85 procent gemaakt uit organisch katoen. Ook verkrijgbaar in het rood met geborduurd logo.

Alle informatie over het bestellen van merchandise, waaronder de volledige catalogus vind je op Pintra. Externen kunnen ze ook kopen via de UAntwerpen-webshop en bij Universitas, Acco en de Antwerpse stadswinkel. In de toekomst zullen ze ook in het Agora Caffee te vinden zijn.