Let’s keep moving: met z’n allen bewegen voor het goede doel

In november vorig jaar gingen heel wat medewerkers de uitdaging aan om in team één miljoen stappen te halen. Omdat het zo’n succes was, gaan we er in maart opnieuw voor. Dit keer bewegen we voor het goede doel en kunnen ook studenten meedoen. Wat deed ons vorig jaar zo massaal deelnemen? En wat is er deze keer – behalve de beloning – anders?

Weet je nog? In november 2020 stapten 834 medewerkers gedurende een maand samen een kleine 192 miljoen stappen. 125 van de 157 teams haalden de eindmeet. De inzet? Een lekker ontbijt voor tien winnende teams. Maar die beloning was niet wat de meesten onder hen écht motiveerde om mee te doen. De departementen marketing (FBE) en communicatiewetenschappen (FSW) deden samen onderzoek naar wat mensen motiveert om al dan niet te bewegen.

De drie belangrijkste redenen om deel te nemen waren de volgende:

1. Samenwerken, teamspirit
  2. Actiever worden
  3. Een duidelijk doel om naar te streven

Competitiegeest

Toch bewogen de meeste deelnemers alleen (ongeveer 55%). Anderen deden het met familie, vrienden of collega’s. Niet verwonderlijk in deze tijden natuurlijk. Toch kwam de competitiegeest en de motivatie om in een team het uiteindelijke doel te halen bij velen meteen bovendrijven. Dit zorgde ervoor dat 70% van de deelnemers ook effectief MEER bewoog dan voor de challenge. Er werd vaak gebruik gemaakt van de lunchpauzes en even ontspannen na een drukke werkdag achter het bureau om de nodige stappen te zetten. De populairste tijden om te sporten waren tussen 12 en 15 uur en tussen 18 en 21 uur.

Wat vonden de deelnemers het fijnst?

1. Sociale steun: 64%
  2. Actiever worden: 30%
  3. Competitie: 27%

Leen een Fitbit tijdens de challenge

Omdat het zo’n succes was, wordt de “Keep moving challenge” opnieuw georganiseerd. Ook deze keer wordt er een onderzoek gevoerd naar jullie motivatie. Hierbij kan je voor de duur van de challenge een Fitbit lenen om je activiteiten te registreren. Doe jij mee? Meld je aan.

Op basis van het onderzoek en de resultaten werd de challenge voor dit voorjaar wat aangepast. Zo wordt het opnieuw een uitdaging.

What’s new?

Op 1 maart start de Keep Moving Challenge en daar zijn enkele zaken anders dan tijdens de Millionaire Team Step Challenge van december.

• We tellen niet alleen stappen, maar wel actieve beweegminuten. Ook fietsen of zwemmen telt dus mee. Maar wandelen of lopen blijft uiteraard ook prima.
  • Belangrijk: je moet je activiteit bewust registreren.
  • Elk team moet na vier weken 2400 beweegminuten halen. Dat betekent dat je als individu gemiddeld 150 minuten per week matig actief zou moeten bewegen.
  • Een team telt maximaal vier leden. Vorige keer waren er dat zes. Op die manier kan je ook coronaproof een keer gaan wandelen met het ganse team. Profiteer van de lentezon.
  • Als beloning verloten we dit keer geen ontbijt, maar de Universiteit Antwerpen doet wel een financiële bijdrage aan het fonds voor studenten in financiële moeilijkheden voor elk team dat het doel van 2400 beweegminuten haalt.
  • Wil je met je team extra geld ophalen voor dit mooie doel en je laten sponsoren, dan kan dat uiteraard. Lees hier hoe.
  • Ook studenten van UAntwerpen kunnen deelnemen.

Waar wacht je op?

Uit het eerder onderzoek bleek dat zo’n 83% van de deelnemers aan het onderzoek opnieuw deelnemen aan een beweegchallenge. Dus waar wacht je op?  Schrijf je voor 28 februari in voor de Keep Moving Challenge. We starten op 1 maart.