Kick-off Adult Immunization Board

Op 8 november 2022 werd de Adult Immunization Board (AIB) gelanceerd. De AIB zal een multidisciplinaire groep zijn van onafhankelijke en Europees erkende experten op het gebied van vaccinaties voor volwassenen. Hun doel? Bijdragen aan de preventie van infecties en ziekten bij volwassenen die door vaccinatie voorkomen kunnen worden.

Dat zal de AIB doen door evidence-based ondersteuning te bieden en inzichten te genereren over belangrijke technische en strategische aspecten. Het concept en de structuur voor de AIB is gebaseerd op jarenlange ervaring met de Viral Hepatitis Prevention Board (VHPB (opgericht in 1992) en de HPV-prevention and control board (HPV-board) (opgericht in 2015) – van beide boards is het secretariaat gevestigd aan de Universiteit van Antwerpen.

De opstart van deze nieuwe experten-board is een samenwerking tussen de Universiteit van Florence (Prof. Paolo Bonanni, Departement Gezondheidswetenschappen) en Universiteit Antwerpen (Prof. Pierre van Damme, Centrum voor de Evaluatie van Vaccinaties, Vaccin en Infectieziekten Instituut). In lijn met de reeds bestaande boards zal ook deze board twee meetings per jaar organiseren:

1. een technische meeting om specifieke aspecten over de immunisatie van volwassenen te bespreken

2. een landenmeeting om samen met lokale experten land-/regio specifiek de aanpak van vaccinatie van volwassenen te bespreken.

Tijdens de Kick-off meeting werd samen met 30 Europese experten de oprichting van de board besproken en werd er gebrainstormd over de strategie, de onderwerpen en planning van de toekomstige vergaderingen van de Adult Immunization Board.