Heel wat mensen ondervinden problemen bij het gebruik van een mondmasker. Bovendien worden herbruikbare mondmaskers te weinig gewassen. Dat en meer leert een nieuwe editie van de Grote Coronastudie.
Al wekenlang peilen onderzoekers van de Universiteit Antwerpen naar de impact van COVID-19 op de levens en het mentaal welbevinden van de Belgen. Uit de meest recente bevraging blijkt dat het gebruik van mondmaskers geen evidentie is.
Type mondmasker
Wat type mondmasker betreft, houden wegwerp- en herbruikbare exemplaren elkaar mooi in evenwicht.
- 51,9% kiest voor een herbruikbaar mondmasker
- 48,1% kiest voor een niet-herbruikbaar mondmasker
Wegwerpmaskers genieten de voorkeur wanneer ze langer gedragen moeten worden: 61,4% van de deelnemers die meer dan acht uur per dag een masker dragen, gebruiken een wegwerpexemplaar.
Herbruikbaar vs. niet-herbruikbaar mondmasker
Een herbruikbaar masker wordt best elke dag gewassen, maar dat gebeurt in de praktijk absoluut niet.
- 19% wast het na elk gebruik
- 19% wast het dagelijks
- 17,5% wast het om de twee dagen
- 10,2% wast het tweemaal per week
- 28,3% wast het slechts eenmaal per week
- 6% wast het nooit
Niet-herbruikbare maskers worden door de overgrote meerderheid van de mensen weggeworpen na ten laatste acht uur. Toch geeft 10,6% aan het pas weg te gooien als het stuk is.
Problemen bij mondmaskergebruik
35,7% van de respondenten geeft aan problemen te ondervinden bij het gebruik van mondmaskers, en bij mensen die meer dan acht uur een masker dragen, stijgt dat tot 67,3%.
De meest voorkomende problemen:
- problemen met ademen/hyperventilatie (23,9%)
- problemen met de bril (16,5%)
- acne (15,9%)
- hoofdpijn (8,8%)
- sinusitis (7,2%)
Mondmaskergebruik op school
Op school moeten alle leerlingen in het secundair een masker dragen.
- 39% van de Belgen vindt de mondmaskerplicht een goede zaak
- 40% had het liever anders gezien
- 21% had er geen mening over
De voorstanders geven aan dat er zo een lagere transmissiekans is en dat het veiliger is. Tegenstanders vrezen dat maskers het lesgeven en de interactie bemoeilijken en dat ze het concentratievermogen verlagen.