Coronacrisis stimuleert bedrijven tot noodproductie ontsmettende handvloeistof

Enkele weken geleden luidden enkele ziekenhuizen de alarmbel. Er dreigde een tekort aan ontsmettende handvloeistof die essentieel is in de strijd tegen COVID-19. In overleg met de federale overheid reageerden meteen verschillende bedrijven, waaronder Janssen Pharmaceutica. Bie Van de Vloet, alumna van de Universiteit Antwerpen, coördineert het productieproces.

“Mijn opleiding tot bio-ingenieur helpt me om het overzicht te behouden en analytisch te denken, maar ook te begrijpen waar iedereen in het domein van chemie en life sciences mee bezig is om de juiste connecties te kunnen maken. Ook kan ik steunen op mijn netwerk, zowel binnen het bedrijf als in het Belgische ecosysteem, een must in deze coronacrisis.”

Van nul naar 20 000 liter per week op vijf dagen

De samenstelling van handvloeistof is verrassend eenvoudig: het bestaat uit slechts drie componenten en water. Het opzetten van een nieuw productieproces is echter niet zo simpel. Omdat waterstofperoxide en (brandbare) ethanol gebruikt worden, moet de productie in een veilige omgeving gebeuren. Daarnaast is heel wat kennis nodig om te voldoen aan de strikte biocidenregels die op dit soort producten van toepassing zijn. Ten slotte moet je ook voldoende grondstoffen kunnen verzamelen en je afgewerkt product in kleine hoeveelheden op de eindbestemming krijgen.

“Janssen Pharmaceutica produceerde vroeger geen handvloeistof, alles moest dus van nul opgezet worden. Gelukkig is binnen Janssen alle expertise aanwezig en konden we rekenen op een geëngageerd team dat samen dag en nacht heeft gewerkt om bijvoorbeeld de nodige vergunningen binnen te halen en de productie voor te bereiden. Zo waren we na vijf dagen al op kruissnelheid, en konden we tijdig de eerste tekorten opvangen. Het aantal mensen dat hierbij betrokken is geweest, vanuit verschillende afdelingen, is enorm. Ik ben hen stuk voor stuk heel dankbaar.”

Solidariteit in het ecosysteem

Niet enkel binnen Janssen, maar ook daarbuiten werd er intensief samengewerkt. Verschillende andere bedrijven en sectoren toonden zich bereid de ziekenhuizen uit de nood te helpen, en stelden onder meer grondstoffen en reactievaten ter beschikking of zetten ook een nieuw productieproces op.

“Janssen leverde onder meer ook waterstofperoxide en glycerine aan graanstokerij Filliers Distillery. Ze startte ook een samenwerking met Deloitte om het logistieke proces in goede banen te leiden. En er is nauw contact met de werkgroep van ziekenhuizen die de nood in kaart brengt. Ik denk dat daar onze sterkte zit: proberen verbindingen te maken en te zorgen dat iedereen die wil meehelpen op de juiste plaats terechtkomt.”

De productiecapaciteit was voldoende groot om alle ziekenhuizen uit het netwerk tijdig uit de nood te helpen. Zo werd begin april een totaal van 50 000 liter handvloeistof geproduceerd, voldoende om een eerste reserve op te bouwen.

“Het mooie aan dit hele verhaal is hoe we in staat zijn om snel oplossingen te bieden dankzij echt teamwork, niet enkel binnen Janssen, maar in heel België. Als je vaststelt hoeveel mensen bijvoorbeeld mondmaskers aan het maken zijn, dat is ronduit schitterend. Als iedereen doet wat hij kan, dan geraken we heel ver. Toch één positief element aan deze coronacrisis: de grote solidariteit.”

© Janssen-Cilag NV – EM-31218 – 14.04.2020 – vu/er Luc van Oevelen, Antwerpseweg 15-17, 2340 Beerse