In podcast-reeks ‘Profcast’ laten we elke week een professor van de Faculteit Bedrijfswetenschappen en Economie aan het woord. Deze week: Koen Vandenbempt.
Koen Vandenbempt is sinds oktober 2018 decaan van de economische faculteit van UAntwerpen.
Koen: “Je moet die positie niet overschatten. Onze professoren en academisch personeel werken heel zelfstandig. Wij moeten geen micromanagement toepassen. Er is voldoende zelfmotivatie. Je bent als decaan wel academisch verantwoordelijk voor de faculteit, maar je kan dat moeilijk vergelijken met andere sectoren. Als decaan moet je eerder sturen dan aanporren. Of een decaan dan eerder een boegbeeld is? Dat is wat overdreven. Een decaan heeft wel een belangrijke taak als gezicht naar de buitenwereld. Maar het spreekt voor zich dat elke collega-prof probeert om zelf een boegbeeld te zijn binnen zijn discipline.”
Koen Vandenbempt doceert ‘Strategisch management‘ in de master handelsingenieur en TEW: bedrijfskunde.
Koen: “Het belang van een strategisch denkkader voor studenten heeft te maken met het conceptueel kunnen nadenken over problemen. Dat is belangrijk in een universitaire opleiding. Alleen zo gaan ze de duizenden uitdagingen die ze waarschijnlijk gaan tegenkomen tijdens hun carrière kunnen aanpakken. Als ik mijn domein vergelijk met een echte wetenschap zoals fysica, dan zeg ik: met de 3 belangrijkste wetten van de fysica kan je misschien 99% verklaren van wat de fysica bespreekt. Als ik de 99 belangrijkste managementtheorieën neem, dan kan ik 3% verklaren van wat ik zie. Het toepassen van strategisch management vraagt heel vaak naar verbijzondering. Dat is de wet van de context.”
Mindful organizing is één van de onderzoeksthema’s van Koen Vandenbempt.
Koen: “Wanneer bedrijven geconfronteerd worden met veranderingen, zoals digitalisering en robotisering, moeten ze dat kunnen detecteren. Mindful organizing komt eigenlijk van een zeer gekende sociaal-psycholoog: Karl Weick. Het gaat over hoe een organisatie zich kan organiseren in zijn processen om beter waar te nemen wat er in de markt evolueert, maar ook juist te interpreteren en te implementeren. Je moet als een ‘oen’ kijken naar wat op u afkomt: open, eerlijk en naïef. Bedrijven zijn daar vaak niet goed in.”
Beluister de volledige podcast via Spotify, Apple Podcasts, YouTube of SoundCloud: