TEW-alumnus vecht met start-up mee tegen voedselverspilling

Frederik Van Dessel (alumnus TEW:bedrijfskunde) is co-founder van ‘Winning Foods’, een sustainable start-up die voedselverspilling wil tegengaan.

50 ton per seconde

“Wereldwijd gooien we ongeveer een derde van al ons eten weg, dat komt neer op ongeveer 50 ton per seconde. Voedselverspilling is verantwoordelijk voor zo’n 9% van alle broeikasgassen. Met Winning Foods willen wij ons steentje bijdragen en daar iets aan doen.

Frederik gelooft in het oplossen van het probleem aan het begin van de keten. “We gaan op zoek naar voedseloverschotten die nog in perfecte staat zijn maar die geen bestemming meer vinden. Aan de hand van hoogtechnologische droogtechnieken zorgen we ervoor dat de groenten niet meer kunnen bederven. Daar maken we dan gezonde producten mee, zoals instant soepjes.

Sustainable soep

Een mooi verhaal, waar de Faculteit Bedrijfswetenschappen en Economie zich mee wou achter zetten. “We bieden oplossingen aan specifiek voor kantoren. Met de office box kunnen medewerkers de verschillende smaken proeven en leren ze meteen meer over de duurzame productie erachter. De strijd aangaan tegen voedselverspilling én in dit koude weer genieten van een soepje, ideale combinatie toch?”

Een jongensdroom

Frederik is één van de drie founders van de start-up. Zijn opleiding TEW heeft een belangrijke rol gespeeld in dat proces. “Het klinkt misschien raar, maar het is altijd al mijn jongensdroom geweest om te ondernemen. Ik wist dus al snel dat ik bedrijfskunde wou doen. De opleiding aan de UAntwerpen heeft me een breed scala meegegeven, alles wat nodig is om een onderneming te bouwen: van recht en accountancy tot psychologie en finance.

Nu focus ik nu vooral op operations en productie. Mijn co-founders zijn meer bezig met de commerciële en de creatieve vermarkting. Hoewel we intussen alle drie in de sales zijn gesprongen om onze boodschap te verspreiden in België en Nederland.”

Zelf interesse in de soepjes? Neem contact op via  hello@winningfoods.nl

Hide comments