In podcast-reeks ‘Profcast’ laten we elke week een professor van de Faculteit Bedrijfswetenschappen en Economie aan het woord. Deze week: Kenneth Sörensen.
Professor Kenneth Sörensen is gespecialiseerd in het ontwikkelen van optimalisatiemethoden.
Kenneth: “Optimalisatieproblemen zijn overal. Als ik rijd van A naar B met de auto, los ik eigenlijk een optimalisatieprobleem op, want ik wil daar zo snel mogelijk geraken. Je hebt een beslissing, een doelfunctie die je wil minimaliseren en je hebt beperkingen. De vraag is: was is de beste beslissing om die doelfunctie zo klein of zo groot mogelijk te maken, als alle beperkingen gerespecteerd zijn? Zo’n beperkingen kom je in je dagelijkse leven constant tegen. En dus bedrijven natuurlijk ook, alleen vaak op een veel grotere schaal. Wat ik doe, is bestuderen hoe je zulke problemen oplost met computers en algoritmes.”
Operations research, het vakgebied van professor Kenneth Sörensen, is pas na de Tweede Wereldoorlog onstaan.
Kenneth: “Een oorlog is eigenlijk gewoon een enorme logistieke operatie. Oorlogen worden niet gewonnen door het leger met de moedigste soldaten, of degenen die het hardst zingen over het vaderland. Vraag dat maar aan Hitler en Napoleon. Soldaten die met de juiste wapens en voldoende eten op de juiste plek zijn, winnen de oorlog. Na WOII is men de nieuwe uitvinding – de computer – beginnen gebruiken om hun militaire operaties te verbeteren. Daarom heet ons vakgebied ‘Operations Research’.”
Volgens Kenneth Sörensen gaan optimalisatie en duurzaamheid hand in hand.
Kenneth: “Optimalisatie zorgt bijna automatisch voor meer duurzaamheid. Als je in de logistieke sector minder kilometers aflegt, stoot je minder CO2 uit. Hoe efficiënter je iets doet, hoe minder verlies je hebt en hoe duurzamer iets bijgevolg is. Bedrijven gaan tegenwoordig ook meer samenwerken om duurzaamheidsredenen. Dat levert de extra optimalisatie-uitdaging op omdat je het perspectief van elke organisatie in uw optimalisatieprobleem moet opnemen, zodat de samenwerking voor elke partij interessant blijft.”
Kenneth Sörensen vindt dat programmeren in het lessenpakket van het basisonderwijs zou moeten zitten.
Kenneth: “Programmeren is een heel nuttige vaardigheid. Alle bedrijven vragen naar mensen die het kunnen. Je hebt bijna altijd direct werk. Daarnaast is programmeren de enige manier om praktische voeling met algoritmes te krijgen. Ik denk dat mensen die niets van algoritmes kennen, meer en meer in een wereld gaan leven waar ze niets van begrijpen.”
Beluister de volledige podcast via Spotify, Apple Podcasts, DS Podcast-app, YouTube of SoundCloud: