Op kot gaan, studentenjobs, vervoer en studiefinanciering

Bij de Sociale Dienst ben je welkom met vragen over studentenjobs, studentenhuisvesting en vervoer naar de campus of je kot. Ook vragen over je financiële situatie en financiële ondersteuning beantwoorden wij graag.

Informatie over Kotweb (filmpje is in het Engels)

FAQ

Volgend academiejaar biedt UAntwerpen jou een weloverwogen en realistische mix van lesactiviteiten op de campus, en online. ‘Blended leren’ is een combinatie van online en face-to-face werkvormen, leeractiviteiten en evaluatievormen. Speciale aandacht gaat naar de nieuwe studenten die net de stap hebben gezet van het middelbaar of een hogeschoolopleiding naar de universiteit. Zeker bij de start van het academiejaar verwelkomen we deze studenten graag zoveel mogelijk persoonlijk, op de campus; en dit met de nodige veiligheidsmaatregelen en voor zover de overheid dit toelaat.

Bij de keuze of je al dan niet op kot wil gaan, hou je best rekening met volgende factoren:

• de combinatie van lesactiviteiten op de campus en online,
  • de pendelafstand en –duur,
  • het vervoersmiddel dat je kan gebruiken,
  • je financiële situatie (vb. huur- en leefkosten, …),
  • je thuissituatie (vb. een rustige studieplek, …).

Meer informatie: https://www.uantwerpen.be/nl/overuantwerpen/organisatie/in-de-kijker/corona/onderwijs-volgend-academiejaar/

We raden je aan op de private markt een kot met een groen kwaliteitslabel en een modelcontract te zoeken op Kotweb (www.studentkotweb.be).

• Groen kwaliteitslabel: Alle koten in Antwerpen worden door Stad Antwerpen gecontroleerd op woonkwaliteit en brandveiligheid. Het resultaat van dit onderzoek is zichtbaar in een kwaliteitslabel (groen – blauw – rood). Hoewel alle koten gecontroleerd worden, is het label enkel zichtbaar via Kotweb. Zoek je op een ander platform, is het resultaat van de controle niet duidelijk.
  • Modelcontract: Opteer voor een modelcontract, zodat je zeker een juridisch onderbouwd contract ondertekent dat is aangepast aan de nieuwe huurwetgeving.

De gemiddelde huurprijs van een kamer met gedeelde keuken en gedeeld sanitair bedraagt 390 euro per maand (inclusief kosten). Voor een studio met een eigen keuken en/of eigen sanitair bedraagt de gemiddelde huurprijs 480 euro (inclusief kosten).

Meer info: https://www.uantwerpen.be/nl/studentenleven/wonen/kamer-bij-particulie/

Besluit je geen kot te huren, maar heb je thuis geen rustige ruimte om te studeren of verlies je in een bepaalde les-, stage- of examenperiode tijd met het pendelen? Dan kan je in de buurt van de Stadscampus en Campus Drie Eiken op basis van de beschikbaarheid een studiekamer huren via de Sociale Dienst. De huurtermijn bedraagt minimaal 1 week en maximum 2 maanden.

Meer info: www.uantwerpen.be/nl/studentenleven/wonen/studiekamers/

We pleiten voor het gebruik van de fiets!
Studenten van de Universiteit Antwerpen ontvangen enkele voordelen bij Swapfiets. Je betaalt geen abonnementskost èn je ontvangt per nieuwe klant die je aanbrengt (tot tienmaal toe) een reductie van 7,5 EUR.

Via Levanto kan je als student van de Universiteit Antwerpen een gele studentenfiets huren voor 7,49 EUR per maand bij een huurperiode van 10 maanden. Bovendien krijg je de fiets 2 maanden gratis, wat neerkomt op 6,25 EUR per maand.

Je kan ook gebruikmaken van de deelfietsen Velo. Een jaarabonnement kost 49 EUR. Er zijn ook dag- en weekpassen. Met een Velo-pas zijn de eerste 30 minuten van elke rit gratis.

Al onze campussen zijn bereikbaar met het openbaar vervoer.
Lees meer over het tram-en busnet in Antwerpen en de treinverbindingen op www.slimnaarantwerpen.be/nl/openbaar-vervoer.

De NMBS biedt voordelige treinkaarten aan. Voor kotstudenten of studenten die 2 of 3 keer per week hetzelfde traject afleggen is er de Campus Treinkaart (tot 26 jaar). Pendelstudenten kunnen met de Schooltreinkaart (tot 26 jaar) onbeperkt reizen op een vast traject.

Je kan ook de bus of tram nemen en gebruikmaken van een Buzzy Pazz.

Meer info: https://www.uantwerpen.be/nl/overuantwerpen/campussen/stadscampus/wegbeschrijving/

Vanaf 1 augustus kan je een studietoelage van de Vlaamse overheid aanvragen.

Wil je weten of je in aanmerking komt voor een voorschot op je studietoelage, verminderd studiegeld, een sociale toelage, …? Neem dan contact op met de Sociale Dienst.

Ben je op zoek naar een studentenjob op de campus? Geef een seintje aan de Sociale Dienst.

Meer info:

Verken de campussen